Analiza românească de YouTube e gata.

Știu că nu m-am ținut de cuvânt și am depășit termenul pe care vi l-am dat acum vreo câteva zile. Cu siguranță că n-am fost în stare să anticipez corect cât de arhi-extra-mega-migăloasă este munca asta de chinez bătrân pe care am făcut-o în variantă beta acum câteva luni pentru prima oară. S-ar putea ca și costineștizarea mea să fi jucat un oareșce rol la încetinirea sinapselor. Dar important este că e gata!

Am adunat, compilat și sintetizat un volum imens de informație. Este vorba despre toate clipurile postate pe toate canalele YouTube românești din top 100 care au muzica drept subiect mărturisit. În caz că vă întrebați, sunt 28 de canale de muzică în prima sută, din care 5 în primele 10. În total 21.827.079 abonați.

Da, am băgat pentru prima oară în aceeași oală date cuantificabile despre manele în raport cu alte muzici, iar rezultatele au fost surprinzătoare – pentru mine cel puțin. Nu, niciunul din aceste 28 de canale de YouTube nu aparține vreunui artist sau case de discuri care să nu aibă ceva în comun cu mainstream-ul sau cu manelele, deci cu mainstream-ul.

Revelația, pentru mine, a fost Seek Music. Care arată cât de puternică poate fi o comunitate construită corect, cu răbdare și sinceritate. Cu relativ puțintei subscriberi (locul 20 din 28 la muzică; 73 din 100 la general) băieții ăștia ajung în top 10 la destul de multe categorii, dar mai ales la raportul între like-uri și dislike-uri, unde sunt pe locul 1.

Cu tristețe am descoperit canale de YouTube pe care, timp de 60 de zile, nu s-a postat absolut nimic. Cu și mai mare tristețe am descoperit că sunt o mulțime de piese care nu menționează compozitori, textieri și producători. De regizorii de clipuri nici nu mai vorbesc. De unde știu asta? Pentru că în newsletter-ul pe care vi-l voi trimite mâine, alături de 31 de topuri bazate pe variabile diferite, vă pun la dispoziție topul compozitorilor, textierilor, producătorilor și regizorilor din industria muzicală românească a ultimelor două luni. Cu câte views au adunat creațiile fiecăruia, cu ce artiști a lucrat, pe ce canale i-a fost postată munca și care e media de views. Îmi cer scuze pentru romgleză, însă eu cu „vizualizări”, „distribuiri” și alte traduceri de-astea prutiene nu mă împac deloc. Cu greu înghit conceptul de „abonați”, da’ acolo mi se împotmolește capacitatea de românizare.

Mâine dimineață dau send. Conținutul pe care l-am descris mai sus este disponibil doar pentru cei abonați la newsletter-ul meu. Dacă nu ai făcut-o încă, te poți abona dând binișor scroll până în josul absolut al prezentei pagini.