În afară de Passman, asta cred că e cea mai accesibilă carte despre industria muzicală pe care am citit-o până acum. E adevărat că nu e chiar abecedar, dar, după ce te-ai familiarizat cu termenii de bază ai biznisului, cartea asta e plină de povețe înțelepte nu doar pentru cei care se visează patroni de casă de discuri, ci (mai ales) pentru artiștii care vor să rămână independenți cât mai mult timp posibil.

Eu am citit ediția a treia, care, din păcate, e și cea mai recentă. Din păcate, pentru că autoarea nu se mai află printre noi. Fostă profă la școală, artist rap independent, apoi patroană de casă de discuri independentă, Daylle Deanna Schwartz e un om a cărui biografie mi-aș dori foarte tare să o citesc.

Să revenim, totuși. Problema e că, în ceea ce privește digitalul, e deja un pic depășită. E scrisă în perioada în care MySpace era încă mare șmecherie, iar streamingul părea doar una din soluțiile prin care muzica va reîncepe să facă bani. Până și atenția cu care este tratată vânzarea digitală e demodată.

Cu toate astea, e o carte pe care o recomand în primul rând pentru imensul număr de comentarii din partea unor artiști sau a unor case de discuri independente de succes. Deanna Schwartz a întrebat în stânga și în dreapta și se pare că are un network foarte bun, pentru că i-au răspuns niște oameni destul de șmecheri. Iar în al doilea rând o recomand pentru etica muncii care se citește printre rânduri. Deși volumul de muncă nu e nicăieri spus răspicat, te cam prinzi că nici să fii artist independent, darămite label independent nu e o activitate pe care să o poți face printre picături.

Evident că nu e tradusă în româneste cartea asta, însă pe Kindle o puteți găsi aici.

Citatele mele preferate sunt:*

“De asemenea, artiștii au ajuns să se bazeze într-o foarte mare măsură, ba chiar să depindă de tehnologie, ceea ce i-a făcut pe mulți din ei să devină mai leneși, mai puțin concentrați pe muzica lor, pe importanța repetițiilor și așa mai departe.”

“Dacă ai făcut parte din forțele de menținere a păcii, dacă ai devenit artist după ce ai fost doi ani soldat în Irak sau dacă ești o femeie transsexuală, acum bărbat, solist al unei formații de metal, atunci asta e ceea ce te face interesant. Găsește ce te face pe tine unic ca artist și transformă acel element în biografia ta.”

“… un ‘nu’ azi nu înseamnă ‘nu’ pentru totdeauna.”

“Ăsta e PR-ul – vânzare cu entuziasm.”

“Doar pentru că muzica poate fi furată, asta nu înseamnă că nu poate fi vândută.”

“Cu greu vei găsi ceva care să promoveze muzica mai bine decât muzica însăși.”

“Compune o muzică pe care să o simți venind din tine, nu din ceea ce crezi tu că vor să audă oamenii de la tine.”

“Chestia asta cu American Idol îți arată cât de mulți oameni nu vor să muncească, dar vor să fie celebri.”

*traducerea îmi aparține

Goto Top