S-a făcut cald, carevasăzică începe sezonul de festivaluri din România. Așa că am trezit din nou la viață chinezul bătrân din mine și am luat la puricat ce s-a întâmplat anul trecut la noi în patrie. În cele ce urmează vă prezint rodul muncii boșorogului cu ochi teșiți de l-am înviat întru îndeplinirea acestui scop. Este o variantă beta, așa că vă rog să-mi spuneți grabnic ce v-ar mai dori pipoțica să primiți ca informație anul viitor, când am de gând să-mi trezesc iar chinezul și să-l pun la treabă.

Evident că n-am analizat fiecare festival din România, iar pe alea de le-am disecat nu le-am întors pe toate părțile. Nu am făcut asta, pentru că informațiile sunt mai greu de strâns decât ar putea părea la o primă vedere. Toată statistica asta a mea se referă (aproape) exclusiv la lineup. De ce? Din două motive:

  1. Pentru că m-am gândit că astfel această statistică ar fi de folos unor artiști sau impresari care s-ar dori pe vreo scenă. Să știi ce genuri muzicale predomină la care festivaluri mi se pare o informație pe care cam toată lumea s-ar bucura s-o aibă.
  2. Pentru că sunt sigur că studiul ăsta va ajuta organizatorii de festivaluri să se poziționeze mai bine unii față de alții.

Am încercat să aleg cele mai importante 9 festivaluri care îndeplinesc măcar o parte din următoarele condiții:

  1. Au muzica drept principală “marfă” la vânzare – deci fără festivaluri de streetfood, de film, arte și meditație.
  2. Nu sunt axate pe un singur fel de muzică – deci îmi pare rău pentru Sunwaves, Waha, Rockstadt, Metalhead Meeting, Two Smoked Olives, Gărâna, Smida Jazz Festival. Promit că, dacă văd că vă place munca asta a mea, la anul încerc să le includ și pe ele.
  3. Se țin și în 2018 – de-asta nu am analizat Timeshift, Airfield, ABC, Music Travel, Murmur. Chiar dacă, poate, pentru 2017 ele au fost relevante, faptul că nu se mai țin anul ăsta mi se pare un motiv îndeajuns de puternic pentru a nu fi luate în seamă. Continuitatea mi se pare unul din cele mai importante motive pentru a cuantifica succesul unui festival.

Mai jos este exclusiv statistica. Săptămâna viitoare voi trimite un newsletter cu toate informațiile pe care le-am cules. Inclusiv lineup întreg, topul artiștilor români participanți la festivaluri întreg… Ați înțeles voi: tot ce am adunat și am clasificat voi pune într-unul sau mai multe mailuri. Eu unul mi-aș dori să primesc așa ceva, deci puneți mâna și vă abonați repejor.

Încă o chestie: știu că analiza mea nu e perfectă. Dar deocamdată este singura. În loc să dați cu pietre, vă rog să mă ajutați ca, la anul, ea să fie mai bună. Chiar aștept de la voi păreri și critici despre munca mea. Dar hai să fim constructivi, să încercăm ca orice “nu-i bine așa” să aibă și o soluție sau o alternativă. Hai, că se poate!

Festivalurile pe care le-am analizat sunt, în ordine alfabetică: Afterhills (Iași), Awake (Gornești / Târgu Mureș), Electric Castle (Bonțida, Cluj), Neversea (Constanța), Revolution Festival (Timișoara), Shine Festival (București), Summerwell (București), Untold (Cluj-Napoca), Vibe Festival (Târgu Mureș).

Acolo unde am simțit că e nevoie să explic modul în care am alcătuit statistica, am făcut-o. Unde nu, nu. Dacă aveți întrebări, vă rog apelați cu încredere la orice mijloc de comunicare aveți la îndemână. Promit să răspund la toate întrebările.

TOP NUMĂR DE ARTIȘTI

Media de sloturi per festival din cele analizate de mine este de 83,56. Desigur că Untold și Neversea ridică mult ștacheta la capitolul ăsta. Chiar și așa, cele 9 festivaluri scot la bătaie un număr amețitor de sloturi pentru artiști: 752 în total. Spun sloturi și nu artiști, pentru că unii artiști cântă la mai multe festivaluri, după cum veți putea lesne constata într-un capitol viitor.

CELE MAI “PATRIOATE” FESTIVALURI

Adică alea care au cele mai multe sloturi pentru români. Numărul de sloturi este calculat în procente, față de numărul total. Printr-o scădere simplă veți putea ajunge singurei la procentul de străini. Dacă vă e lenică, așteptați newsletter-ul, că acolo vine tot ce trebuie. Media de sloturi pe festivalurile analizate este 57,59% străini vs. 36,25% români.

CELE MAI “COSMOPOLITE” FESTIVALURI

Atenție! Statistica asta n-are nimic de-a face cu aia de la punctul precedent. Aici am contabilizat numărul de țări din care au venit artiștii la fiecare festival. N-a contat dacă dintr-o anumită nație a venit unul sau au venit 100. Mi se pare relevantă informația asta pentru că, dacă un festival are un număr mare de țări participante, cred că putem afirma că departamentul de booking al acelui festival e gata să încerce chestii noi, să nu meargă neapărat pe căi bătătorite.

Evident că e foarte importantă mărimea festivalului. E foarte greu să ai artiști din 10 țări când ei sunt 14 toți, dar veți vedea că festivalurile cele mai mari nu sunt neapărat cele mai cosmopolite. Numărul mediu de țări din care provin artiștii de la festivalurile analizate este 13,67 țări / festival.

DIN CE ȚĂRI NE PLACE SĂ IMPORTĂM ARTIȘTI

Titlul explică de la sine. Vă mai zic doar că am rămas surprins cât de puțin ne plac artiștii din țările vecine. Puțin de tot! Cu excepția Ungariei, care e pe podium. Pe moldoveni nu i-am trecut la vecini, pentru că foarte mulți dintre ei trăiesc în România. Mi se pare tare că la festivalurile astea am avut artiști invitați din 47 de țări. În caz că vă întrebați, sloturile ocupate de români au fost cele mai multe: 327. Mai jos vedeți numărul total de sloturi pe care le-a ocupat fiecare țară la toate festivalurile analizate. M-am oprit la țara care a dat 10 artiști. Pentru restul și pentru situația desfășurată pe fiecare festival în parte, trebuie să dați binișor subscribe la newsletter și să aveți “puțintică răbdare.”

PREPONDERENȚA GENURILOR MUZICALE ÎN FIECARE FESTIVAL

Am împărțit artiștii în niște genuri foarte largi, că altfel ne luam cu toții cu mâinile de cap. “Electronic” înseamnă DJ de orice stil (cu excepția reggae și rap), dar și orice fel de trupă de muzică electronică. “Rock” înseamnă death metal, dar și alternative sau grunge. “Rap” include toate substilurile posibile, inclusiv DJ-ii. “Reggae” include dancehall. “Jazz” include funk și soul. Iar “Pop” înseamnă… pop, dar cu R&B cu tot.

O medie între festivalurile analizate ne arată următoarele preonderențe de gen muzical: electronic – 55%, rock 27%, rap 5%, pop 4%, reggae 3%, jazz 2%.

Festivalurile care au cel mai mare procentaj pe fiecare gen muzical în parte (fără ca acest gen muzical să fie și cel preponderent în festivalul respectiv) sunt:

Electronic – Untold 71%

Rap – Electric Castle & Neversea 11%

Rock – Shine 79%

Reggae – Electric Castle, Untold, Neversea 5%

Jazz – Untold 6%

Pop – Awake 11%

AFTERHILLS

AWAKE

ELECTRIC CASTLE

 

 

NEVERSEA

REVOLUTION FESTIVAL

 

SHINE

SUMMERWELL

UNTOLD

VIBE FESTIVAL

CEI MAI TARI ARTIȘTI ROMÂNI

Vă zic din start că festivalurile dau o pâine de mâncat pentru o grămadă de artiști de la noi din patrie. Știu că mulți nu-s plătiți, însă cele 9 pe care le-am studiat eu au avut (toate împreună) 280 de artiști români unici.

Din ăștia 280, 79,64% (adică 223) n-au fost prezenți decât la un singur festival. Dar eu tot cred că e mare lucru. I-am băgat în aceeași oală și pe români și pe moldoveni din același motiv ca mai sus: cei mai mulți din moldoveni trăiesc, de fapt, în România.

Îi am pe toți și o să-i trimit în newsletter-ul de săptămâna viitoare. Aici vă dau doar top 10 artiști români ca număr de apariții la festivalurile sintetizate:

1. Golan – 5 festivaluri : Afterhills, Electric Castle, Neversea, Untold, Awake

2. Macanache – 4 festivaluri: Afterhills, Electric Castle, Untold, Revolution Festival

3. Subcarpați – 4 festivaluri: Electric Castle, Untold, Awake, Shine Festival

4. Șuie Paparude – 4 festivaluri: Electric Castle, Awake, Revolution Festival, Shine Festival

5. Argatu’ – 3 festivaluri: Afterhills, Neversea, Untold

6. Priku – 3 festivaluri: Electric Castle, Neversea, Revolution Festival

7. Manuel Riva – Neversea, Untold, Awake

8. Coma – Electric Castle, Awake, Shine Festival

9. DJ Shiver – Untold, Vibe Festival, Awake

10. Alternosfera – Revolution Festival, Awake, Shine Festival

Să vă fie de bine! 🙂

Goto Top