Form Space vs. La Familia (studiu de caz)

S-au încins, mări, spiritele de n-ai văzut așa ceva. Au țâșnit caterincile și s-a împroșcat noroiul mai ceva decât cumshoturile din filmele porno de orice fel de orientare sexuală. Din nou avem toți câte o părere pe care nu știm cum s-o facem mai repede publică. Cele mai multe opinii pe care le-am auzit pe tema concertului La Familia anulat de la Form Space din Cluj-Napoca sunt grăbite, aruncate cu năduf, atât de o parte cât și de cealaltă. M-am surprins și eu într-un dialog halucinant pe Facebook cu cineva, gata să-mi scot colții, să atac, să lupt pentru… Pentru ce, în fond și la urma urmei?

Hai să luăm faptele în ordine cronologică și să încercăm să le analizăm cât se poate de obiectiv. Nu de alta, dar multe din părerile pe care le-am citit prin online erau ale unor oameni care nu păreau să fi avut curiozitatea de a fi analizat un pic „declarațiile” părților beligerante și efectul pe care ele l-au avut asupra imaginii fiecăreia din ele. N-am să intru, pe cât posibil, în detalii politice sau sociale. Am să încerc să mă rezum la subiectul despre care scriu deja de câțiva ani: industria muzicală. Iar studiul de caz pe care îl fac este al unei situații de criză între un artist și un venue si al felului în care aceeași situație poate fi profitabilă sau dăunătoare, totul depinzând de intenție, strategie și de abordarea comunicațională a fiecăreia dintre părți.

SCÂNTEIA

În 9 noiembrie trupa La Familia publică pe pagina ei de Facebook „Manifestul La Familia”. În cuvinte puține, pe care le puteți vedea mai sus, ei exprimă răspicat următoarele opinii:

• că ei cred în Dumnezeu

• că sunt patrioți

• că susțin familia compusă doar din bărbat și femeie

• că au încredere în forța cuvintelor

• că au încredere în tradiție

Manifestul se termină cu o reluare mai explicită a noțiunii de patriotism. Dacă n-ar fi fost pe pagina La Familia, manifestul lor ar fi putut fi lesne confundat cu discursul sforăitor al unui politician naționalist. Iar dacă veți înlocui sintagmele „români”, „România”, „limba română” din declarația rapperilor cu unele care denumesc orice alt popor de pe lumea asta, veți vedea că ele sunt la fel de valabile. Atât de valabile încât încep să pară niște platitudini destul de răsuflate de cât au fost folosite în discursuri de candidați, Fuhreri, Căpitani sau brexiteri.

Carevasăzică am scos din manifest afirmația despre familie și am rămas cu o declarație destul de plată a credinței în neam, limbă și tradiție. Nimic nou, da’ nici nimic dăunător. Ba chiar dimpotrivă. E frumos când artiștii își îndeamnă fanii să creadă în propria țară și în propriul popor, mai ales la noi, unde patriotismul e „so last century” și unde cele mai mișto locuri primesc epitetul de „zici că nici nu ești în România”.

Afirmația despre familia tradițională. Aci e buba. N-am să intru în detalii istorice plicticoase care să explice de ce în istorie familia tradițională e formată din bărbat și femeie, cu toate că homosexualitatea a făcut parte din toate epocile și culturile. În unele a fost acceptată, în altele tolerată, în timp ce unele culturi sau epoci au ales să o înfiereze. Am să spun atât: a existat un moment până când era „tradițională” ideea că pământul este plat. Au murit, arși pe rug, oameni care au îndrăznit să nege acea tradiție.

Nu zic acum că orice tradiție trebuie negată. Însă noi, omenirea, suntem într-un moment în care stabilim dacă familia e musai să fie formată din bărbat și femeie. E normal să avem opinii, la fel de normal e să ni le exprimăm, însă singura care va dovedi care dintre noi are dreptate este istoria. Una pe care noi, ăștia de ne sfădim azi, o vom apuca sub formă de oale și ulcele.

Iubirea de țară, de popor, de tot ceea ce ține de locul în care te-ai născut, ăsta e un sentiment care e, probabil, la fel de vechi precum homosexualitatea. Să pui patriotismul și poziția ta legată de familie în aceeași declarație publică e un pas foarte riscant din mai multe motive:

• limbajul folosit te face plăcut de o categorie specifică de public și neplăcut de alta; ca artist, dacă luarea ta de poziție îți zgândăre în răspăr fix fanii care sunt gata să plătească pentru actul artistic pe care îl ai tu acolo de vânzare, atunci cam ai o problemă

• nu-mi aduc aminte ca, până la acest manifest, trupa La Familia să fi avut vreodată vreo opinie socială sau politică exprimată limpede, în afara celor din piesele lor, în care erau abordate temele obișnuite din muzica rap (aici nu sunt 100% sigur că am dreptate, însă sunt aproape sigur că din 2000 și până acum niciunul din membrii trupei nu a făcut vreodată vreo declarație în care să militeze vădit pentru o cauză socială sau politică; nu i-am văzut la niciun miting, nu am citit alt manifest de-al lor); ceea ce înseamnă că declarația lor a fost cu atât mai năucitoare pentru toată lumea – ceea ce poate fi un scop în sine al autorilor – dar a fost și un glonț tras în întuneric, un pas făcut pe terra virgina, o afirmație al cărei efect nu putea fi estimat în prealabil (LATER EDIT – Am aflat acum că Sișu face parte din comitetul de inițiativă pentru Referendumul Coaliția pentru Familie)

• dacă tot ai de gând să iei o poziție lipsită de echivoc pe un subiect foarte fierbinte, nu te ascunde sub drapelul tricolor; pentru că asta înseamnă că pornești de la premisa că oricine e român patriot și credincios trebuie să-ți împărtășească opinia și îi stârnești mai abitir pe cei din tabăra adversă; că La Familia susține familia formată din bărbat și femeie este o declarație care, dacă era de sine stătătoare și făcută pe un ton mai puțin bombastic, ar fi putut avea reacții mai blânde. În fond, cu toții avem dreptul la opinie.

Încă un lucru care trebuie (sau mai bine zis trebuia) luat în seamă de La Familia este profilul susținătorului tipic al fiecăreia din cele două tabere. Am zis-o mai sus pe aia cu răspărul, dar hai să detaliem un pic.

Toleranța față de homosexualitate implică niște lucruri: să fii la curent cu lucrurile care se dezbat în lume, să ai un nivel de educație care să-ți ofere posibilitatea de a pune la îndoială lucrurile care sunt sau au fost până de curând considerate ca fiind general valabile, să cunoști valorile prezentului. Cred că vom fi cu toții de acord că afirmația de mai sus  definește cu precădere oameni care au cel puțin următoarele trei caracteristici: tineri, dinamici, moderni.

Nu cred că susținătorii punctului de vedere advers sunt diametral opuși din punctul de vedere al tuturor caracteristicilor enumerate mai sus. Sunt sigur că există mulți tineri care se opun ideii de familie formată din parteneri de același sex. Sunt însă aproape convins că ei nu sunt la curent cu lucrurile care se dezbat în lume, nu au un nivel de educație care să le ofere posibilitatea de a pune la îndoială lucrurile care sunt sau au fost până de curând considerate ca fiind general valabile, nu cunosc valorile prezentului. Evident că mă refer aici la o majoritate și că accept existența excepțiilor în ambele tabere.

Scânteia, așa cum i-am spus eu Manifestului, nu s-a aprins din prima. A stat binișor pe pagina La Familia, adică în comunitatea de fani pe care trupa îi are deja pe Facebook, timp de fix o săptămână. Până în 16 noiembrie n-au existat articole în presă, n-a vuit Internetul, aproape nimeni n-a manifestat vreun fel de interes.

 

sursa: Facebrands

Creșterea pe care pagina a avut-o între 9 și 16 noiembrie este de 714 fani, care reprezintă 0,09%, deci doar 0,02% pe zi. În zilele de 17 și 18 noiembrie, pagina La Familia a crescut cu 2.363 de fani, adică 1,98%, deci 0,99% pe zi. Zilele de 17 și 18 sunt cele care au urmat postării pe care cei de la Form Space au făcut-o pe Facebook.

ENTER FORM SPACE

Pe 16 noiembrie, la fix o săptămână și 23 de minute după ce se manifestase La Familia, Form Space anunță pe pagina oficială de Facebook a clubului că, din cauza declarațiilor trupei, anulează concertul pe care rapperii îl aveau programat la ei „în incintă” pe 7 decembrie. Însăși perioada asta imensă e o dovadă clară a ecoului „răsunător” pe care manifestul rapperilor l-a avut în afara propriei lor comunități.

După cum se vede, Form nu se leagă deloc de patriotism, de tricolor, de Dumnezeu sau de iubirea de glie. Ei vin și zic atât: la noi pe scenă nu acceptăm artiști care fac discriminări, care sunt xenofobi sau (și) rasiști. Într-un mod delicat, Form își exprimă poziția pro căsătorie gay, pentru ca apoi să comunice o decizie unilaterală de anulare a concertului La Familia.

Din punct de vedere comunicare, postarea asta este directă și, cel puțin la o primă vedere, absolut sinceră. De ce la o primă vedere? Păi pentru că, dacă luăm la puricat versurile și luările de poziție ale artiștilor care au concertat până acum la Form, nu-s foarte sigur că nu găsim nici măcar un exemplu de xenofobie, discriminare sau rasism. Da’ astea sunt deja detalii. Chestia pe care pare să nu o accepte românul nostru e următoarea: frătiuc, Form Space este o afacere privată, pe care patronul, împreună cu angajații săi, o administrează și o comunică fix cum le tună.

Așa cum La Familia are dreptul să susțină orice, de ce n-ar avea și Form dreptul să aleagă artiștii al căror nume să stea pe afișele lor? Sau, și mai omenesc, de ce n-ar avea dreptul să se răzgândească?

N-am să intru în detaliile polemicii cu ” refuzați La Familia, deci sunteți un club de gay”. E puerilă, lipsită de logică și nu merită nici măcar un gram de atenție.

Am să vă rog, însă, să observați încă o dată tonul calm, lipsit de epitete sforăitoare pe care l-a folosit Form în declarația sa. El este o dovadă clară că autorul acestor cuvinte s-a gândit foarte bine la ce efect pot avea și mai ales cui vor plăcea ele. A cugetat, a estimat și a acționat.

Headshot, baby! PR at its best! O căutare pe Google cu cuvintele „club din Cluj La Familia” arată că știrea a apărut în: Digi24, Adevărul, Antena3, Realitatea, Hotnews, Gazeta de Cluj, Reddit, Citynews, Actual de Cluj, Ziarul de Iași. Asta e doar prima pagină a căutării. Nu-s de meserie, da’ presupun că pentru a avea publicitate de nivelul ăsta îți trebuie un buget care ar echivala cu măcar vreo 10 cântări La Familia.

Facebrands zice că, din 16 noiembrie, pagina Form Space a crescut cu 1.149 de fani, adică 6,11%. O creștere de 2,03% pe zi. Dublu față de La Familia.

Din punctul de vedere al profesionistului nu contează câtuși de puțin care este opinia personală a celor de la Form. Dacă ea coincide cu declarația, cu atât mai bine pentru ei. Ceea ce contează e că Form a sesizat și profitat de o ocazie pentru a-și consolida poziția de „venue altfel” de pe piața românească de profil, o piață în care, din câte știu eu, un astfel de precedent nu a existat.

LOVITURA POLONICULUI

O mare calitate a unui om de comunicare este să știe când să nu comunice. După ce s-a întâmplat (sau mai bine zis ce nu s-a întâmplat) pe pagina de Facebook a trupei din 9 până în 16 noiembrie, decizia de a reacționa la mesajul Form Space nu poate fi interpretată altfel decât ca o dorință evidentă de a certifica faptul că La Familia își dorește alături publicul care sprijină familia „tradițională”, în timp ce de la cealaltă categorie de oameni nu vrea decât hohote de râs.

Într-o postare pe Facebook din 16 noiembrie seara, una în care nu mai apar cuvinte precum „dragoste”, „tricolor”, „patrie”, „român”. Ei au postat poza de mai sus, cu următorul text:

„Credem in diversitatea opiniilor si ne pare rau ca unii s-au simtit lezati de MANIFESTUL nostru. Nu asta a fost intentia noastra! Oricine e liber sa faca in viata lui ce vrea, sa creada in ce vrea si sa iubeasca pe cine vrea. Ne pare sincer rau ca exista oameni care, in mintea lor, ne-au asociat cu homofobia, xenofobia și altele asemănătoare.

Suntem uimiti de agresivitatea cu care au reactionat si reactioneaza cei care nu au fost de acord cu umila noastra parere. Nu toti suntem la fel, asa ca ar trebui sa ne obisnuim ca nu toti impartasim si aceleasi pareri. Pe scurt, suntem diferiti.

Atunci cand incercam sa impunem cu agresivitate O SINGURA parere ca fiind cea buna, revenim incet-incet la COMUNISM.

Se pare ca ‘aparatorii tolerantei’ devin intoleranti.

Referitor la clubul din Cluj care a anulat pentru a doua oara concertul, ii sfatuim pe reprezentantii sai sa fie mai atenti la versurile artistilor pe care ii cheama, atunci cand solicita un concert.

Fanii nostri din Cluj, insa, se vor intalni cu noi cu siguranta in jurul datei de 7 decembrie, in alt club din oras.

Doamne ajuta!”

N-am să comentez acum hatereala mesajului, pentru că aș pierde mult din obiectivitatea pe care am încercat să o mențin cât mai intactă până aici. Textul are o candoare a lui. O surprindere naivă și ipocrită, cea a omului care îți dă un cot în gură și apoi se miră că te doare sau că vrei să ripostezi.

„Uimirea” lor că „umila lor părere” a stârnit reacții agresive, precum și restul tonului postării, totul asociat cu poza de familie, cu oala de ciorbă tronând la loc de cinste pe masă, cu un polonic falnic și alb înfipt într-însa – toate astea sunt, cel puțin pentru mine, argumente care arată clar că dorința trupei La Familia și/sau a echipei care se ocupă de strategia lor este de a se poziționa cât mai aproape de categoria de public care ar reacționa pozitiv la asemenea mesaje. Iar categoria asta de public are șanse foarte mici să fie consumatoare de Form și foarte mari să vâneze reducerile de la Profi.

Concluzie

La Familia a întors împotriva lor o parte din fanii pe care îi avea și a atras o categorie de public despre care n-aș băga mâna în foc că vor cumpăra bilete la concerte, merch sau vor plăti pentru muzica trupei în vreunul din multele feluri posibile în zilele noastre. Dacă Form Space n-ar fi anulat concertul, Manifestul ăsta al lor n-ar fi avut aproape niciun efect vizibil asupra notorietății trupei. Abia după reacția clubului au fost ei descoperiți de fanii familiei „tradiționale”. Lipsa de reacție la Manifest ar fi trebuit să le indice clar faptul că nu e o direcție bună de urmat din punctul de vedere al comunicării cu fanii lor deja existenți sau cu prietenii acestora, care nu s-au grăbit deloc să dea like paginii trupei în urma share-urilor care le-au apărut pe timeline.

Form Space a estimat corect că publicul său va aprecia decizia și că, bașca, va ajunge subiect de știre fierbinte, generând publicitate gratuită cu toptanul. Iar această publicitate e pozitivă fix pentru publicul relevant pentru club. Nu i-a deranjat câtuși de puțin gândul că partenerul lor de scandal va înregistra la rându-i o mare creștere de popularitate la o anumită categorie de public.

Carevasăzică La Familia era pe cale să devină, da’ nu va fi niciodată o trupă hipsterească și în trend, iar cel sau cea care a avut ideea anulării concertului de la Form ar trebui să primească un bonus măricel din partea lui Teo. Iar dacă ideea i-a aparținut, apăi bravo lui!