Spotify – 500 de milioane de useri, 100 de miliarde de dolari

În variantă audio găsiți articolul pe SoundCloud, iTunes și YouTube.

Dacă vi s-a părut că de-acum notoriul raport Goldman Sachs despre streamingul de muzică a fost optimist, atunci luați-o p-asta!

Conform unui document al băncii de investiții GP Bullhound, Spotify ar putea fi evaluat la 20 de miliarde de dolari atunci când va fi listat la bursă, adică anul ăsta sau la începutul lui 2018. Mai mult, analiștii băncii zic că baza de abonați Spotify va crește de la cele 60 de milioane anunțate în iulie până la 100 de milioane până în vara anului viitor.

De acolo, zice GP Bullhound, baza de utilizatori ai platformei de streaming ar putea atinge o jumătate de miliard de oameni în 2020 – din care vreo 200 de milioane să fie plătitori de abonamente.

Și iaca și cea mai bună veste pentru urechiușele lui Daniel Ek: Bullhound zice că Spotify are „potențialul ca, pe termen lung, să fie evaluat la 100 de miliarde de dolari.” Da, 100. Melearde!

 

Uite și citatu’ în financiareză: „Dat fiind faptul că Spotify manifestă o creștere continuă și că piața emergentă menține venitul mediu per abonat premium într-o formă relativ constantă, anvizajăm că Spotify are potențialul ca, pe termen lung, să fie evaluat la 100 de miliarde de dolari.”

Vi se pare mult, așa-i? Ei bine, asta înseamnă doar 1/7 din cât valorează Google. Azi.

Înainte să ne luăm cu altele, poate ar trebui să menționăm o chestiune „minoră”: ca și Goldman Sachs, GP Bullhound a investit bani în Spotify. Acuma, fiecare interpretează informația asta cum dorește, în timp ce noi ne întoarcem la sefeurile noastre.

GP Bullhound spune că Spotify va crește peste estimări datorită unor acorduri favorabile cu casele de discuri, în plus față de penetrarea sporită a piețelor emergente. (Cică ne penetrează și pe noi peste vreo lună, deși nu se prea mai aude nimic despre asta. Să ne pregătim totuși, să jucăm cearceaful.)

Dar, conform CNBC, există și câteva semne de alarmă în raportul Bullhound. „Spotify au introdus abonamente de familie și, dacă adăugăm la asta faptul că piețele emergente au un venit mediu mult mai scăzut per abonat premium, credem că Spotify va avea un declin constant al venitului per abonat premium pe măsură ce ne apropiem de 2020, comparativ cu valoarea la care este azi. Acesta este motivul pentru care am micșorat estimarea venitului mediu per abonat premium la 80 de dolari – față de 88 în 2015 și 89 în 2016.”

 

În pofida banilor mai puțini care ar veni, în medie, de la fiecare abonat, partea susținută de publicitate a serviciului ar putea, conform companiei de investitii, aduce venituri mai mari de la userii „gratuiți” decât până acum. Treaba asta venind tot de la piețele emergente, care sunt obișnuite să înghită o reclamă din când în când ca să asculte muzică mokka.

Cât despre faimoasele pierderi operative ale Spotify, Bullhound nu le vede dispărând în viitorul apropiat. Asemenea deficite cică ar „distrage atenția investitorilor de la adevărata valoare care se creează”. Și e greu să nu le dai dreptate: pierderile operative ale Spotify pe anul trecut ajung la o sumă care îți cam sare în ochi: vreo 390 de milioane de dolari. Pierderile nete sunt și mai și: 600 de milioane.

Bullhound mai spune că, pentru fiecare dolar pe care Spotify îl investește într-un abonat premium, primește acum 3 înapoi. Se pare că aceste venituri ar putea crește până la 5 dolari în 2020, din cauza stabilizării venitului per user, a scăderii expansiunii și a creșterii marginii de profit.

 

Deși Bullhound nu se așteaptă ca Apple Music să prindă din urmă Spotify în viitorul apropiat, a emis totuși niște avertismente cu privire la factorii care ar face Spotify să devieze de la cursul său actual. Unul din cele mai importante a fost că boxa HomePod a celor de la Apple ar putea fi o amenințare, în tip ce alte device-uri controlate de voce, așa cum e Alexa de la Amazon, ar putea să aducă și ele dezavantaje firmei lui Daniel Ek.

Se pare că Spotify va opera o listare directă pe bursa din New York în următoarele 6 luni.

sursa: Music Business Worldwide