Știați că Amazon deține cel mai mare serviciu de streaming muzical pe bază de abonament?

Hai să dăm cărțile pe față și să recunoaștem că această afirmație se bazează pe câteva mici amănunte.

Pe baza veniturilor de 6,4 miliarde de dolari pe care Amazon le-a obținut în 2016 din  abonamente, cele mai recente estimări sugerează că platforma ar cam avea vreo 65 de milioane de abonați Amazon Prime la nivel global.

Abonații Prime – care plătesc o taxă anuală pentru livrarea mai rapidă a produselor comandate bașca alte avantaje – obțin accesul automat și la (adică devin automat clienți ai serviciului) Prime Music, un catalog muzical cu număr limitat de titluri, fără publicitate, oferit de Amazon.

Membrii serviciului Prime pot plăti o sumă suplimentară de 7,99 dolari pe lună (sau 79 de dolari pe an) pentru a avea acces la Amazon Music Unlimited – un serviciu complet on-demand cu peste 30 de milioane de titluri, între care și o mână de exclusivități din care sare-n ochi catalogul lui Garth Brooks.

Același serviciu costă 9,99 dolari pe lună pentru membrii Amazon care nu sunt abonați la Prime. Și mai e o super-ofertă: 3,99 dolari pe lună îți oferă accesul la toată muzica… dar limitată la o singură boxă deșteaptă – Amazon Echo.

Amazon Echo și asistentul său vocal, Alexa, reprezintă așa-zisa armă secretă a Amazon-ului împotriva Apple Music și Spotify – a fost concepută astfel încât să le ușureze viața până și celor care nu le au cu tehnologia. Spre exemplu, cere-i Alexei să cânte melodia aia care sună așa: „drinking fast and then we talk slow” și ea va da play instant lui Ed Sheeran – “Shape of You”.

Șmecheria asta a făcut din Echo un succes: în Ianuarie, CIRP (Consumer Intelligence Research Partners – un organism de cercetare a design-ului și funcționalității noilor produse) a estimat că peste 8 milioane de bucăți au fost vândute în SUA de la lansarea oficială din iulie 2015. Asta e o sumă peste care nu se poate trece ușor. De ce? Păi uite: asta înseamnă că Echo a fost instalat în aproximativ 6% din casele americanilor la mai puțin de 18 luni de la apariția sa pe piață.

Pentru industria muzicală, Amazon Music Unlimited – și relația sa simbiotică cu Echo/Alexa – este extrem de diferită față de serviciile Spotify și Apple Music. Casele de discuri majore au declarat că artiștii de muzică rock și country au avut mult mai mult succes pe platforma americană a companiei Amazon decât în alte părți – o veste foarte bună pentru cei care se tem că aceste genuri s-au dus pe copcă, într-o epocă în care muzica hip-hop, EDM și pop domină topurile globale de streaming.

Steve Boom este vice-președintele serviciului Amazon Music în San Francisco și directorul executiv care se ocupă de deciziile importante cu privire la dezvoltarea serviciului Amazon. El zice așa:

“Credem că streamingul poate deveni și mai mare. Am văzut deja o schimbare destul de dramatică a averilor industriei în ultimii 2-3 ani – ca urmare a faptului că streamingul devine tot mai popular. Credem ca suntem abia la începutul poveștii. Unul dintre cele mai importante lucruri care ar trebui să se întâmple (pentru o creștere optimă) este că streamingul trebuie să devină mult mai ușor de folosit. În momentul ăsta ca să te abonezi la un astfel de serviciu trebuie să descarci o aplicație mobilă  și să treci printr-un proces de abonare (în care trebuie să dai inclusiv detaliile cardului). Etapele astea îngreunează folosirea serviciului. Unul dintre principalele motive ale entuziasmului în ceea ce privește serviciile Echo și Alexa este faptul că totul este mult mai simplu – mai ales procesul de abonare.

Să zicem că o pui pe Alexa să îți pornească noua melodie a trupei Imagine Dragons, iar Alexa îți spune că e disponibilă pe Amazon Music Unlimited – și că te poți abona cu doar 3.99 dolari pe lună. Tot ce trebuie să faci este să spui „yes” pentru a începe perioada de free trial, iar melodia pornește în următoarea secundă. Pentru că Amazon are salvate detaliile cardului de credit – din cauză oamenii au încredere în noi – aceasta este cea mai simplă metodă existentă de abonare la un serviciu muzical azi. Fără excepție.

Amazon este o companie mare, care continuă să crească – așa că oricine de pe Terra este un potențial client de-al nostru. Acestea fiind zise, să nu uităm că, la bază, noi suntem o companie de e-commerce, astfel încât clientela noastră începe cu tinerii adulți și continuă cu oamenii maturi. Tinerele familii sunt centrul atenției pentru Amazon – adulții cu copii mici. Acesta e momentul în care oamenii devin clienți fideli ai serviciului Amazon pentru că viețile lor se schimbă într-un mod esențial: încep să cheltuie mult mai mulți bani, iar confortul și încrederea Amazon-ului devin din ce în ce mai importante.

Spre deosebire de Apple, în statisticile noastre nu domină la fel de mult muzica urbană. Clientul lor ideal pare a fi iubitor al unui anumit gen muzical, în timp ce statisticile noastre reflectă gusturi muzicale mult mai diversificate. În timp ce noi creștem și în timp ce Alexa se dezvoltă din ce în ce mai mult, publicul notru se va schimba. Vom aduce spre muzică noi tipologii de clienți. Cei care în acest moment nu plătesc niciun ban pentru ea.

O surpriză plăcută au fost pentru noi casele de discuri. Când am fost să discutăm, știau despre Echo și iubeau deja acest produs – aveau deja încredere în el. Am adaptat perfect produsul la dispozitiv și am avut grijă să includem detaliul ăsta în prezentarea noastră. Știam că trebuie să oferim un catalog muzical exhaustiv, pentru că atunci când vorbești cu Alexa îți dorești să o poți întreba orice.

Cred că au evoluat foarte mult casele de discuri și au văzut amploarea oportunității pe care le-am prezentat-o. Astfel încât au devenit imediat niște parteneri extraordinari.

Streamingul muzical este o industrie care necesită un anumit volum pentru a fi profitabil, având în vedere structura acestui tip de afacere. Streamingul nu funcționează pentru companii care nu ating acel nivel – dar pentru noi funcționează. Amazon a început să se concentreze pe muzică acum mult timp. Anul viitor va fi cea dea 20-a aniversare a vânzării primului nostru CD. Clienții noștri au deja o relație comercială bazată pe încredere cu noi, iar acest lucru ne face un jucător firesc al acestei industrii.

Exclusivitatea e un subiect oarecum delicat. Un lucru e cert acum: la mai puțin de un an de când se învârtea în jurul acestui lucru, industria pare să se îndepărteze de exclusivitate. Contractul cu Garth Brooks ne-a oferit o oportunitate unică: el își conduce propria casă de discuri și era în căutare de un partener exclusiv – asocierea noastră se bazează pe mult mai mult decât distribuirea muzicii sale. Avem un public numeros care apreciază muzica country, așa că s-a nimerit perfect. Suntem foarte mulțumiți de această afacere.

Nu există mulți artiști ca Garth Brooks, ca prestigiu sau ca situație specifică, așa că, dacă unul dintre ei ni s-ar adresa, am mai face-o încă o dată? Depinde.

Problema diferențierii între streamingul pe bază de abonament și cel gratuit cred că se va rezolva de la sine. E clar că streamingul plătit a ajuns la un număr de clienți și la un nivel de popularitate pe care nu le avea acum câțiva ani. S-a ajung la un nivel la care este benefic ca industria să reevalueze diferența dintre gratuit și plătit.

Voice recognition poate avea un impact puternic asupra industriei muzicale. Poate aduce consumatorii mult mai aproape de muzică, într-un mod pe care nu l-au mai experimentat de mult timp. Unul dintre cele mai interesante lucruri despre Echo este faptul că este comun. Mulți oameni îl țin în bucătărie, în living sau într-o altă cameră comună. Ceea ce e destul de tare, nu? Pentru că, în prima epocă digitală, muzica devenise foarte personală. Dispăruse din case și se mutase pe telefon. Noi credem că intrăm într-o nouă etapă a industriei streamingului muzical.

Prima etapă a fost doar despre smartphone-uri. Dezvoltarea era despre posibilitate de a avea muzica la tine în buzunar oriunde, în orice moment. Și a fost un lucru uimitor. Dar există o lume mult mai mare, lăsând la o parte smartphone-urile. Considerăm că am atins deja a doua etapă a ascultării, care are loc în casă.

Consumatorii ne-au arătat că vocea este interfața preferată în ceea ce privește interacțiunea cu muzica din casă – și credem că acest lucru se va extinde și la mașină. Streamingul muzical a fost blocat în interiorul smartphone-urilor pentru mult prea mult timp. Dacă acum îl eliberăm în întreaga lume? Cât de mare poate deveni?

Vocea este cheia deblocării acestui potențial.”

Există multe lucruri interesante pe care le-a zis nenea ăsta. O parte din ele printre rânduri, altele direct. În primul rând e de notat că un nou tip de gigant digital intră în războiul streamingului. Amazon e cea mai mare prăvălie din lume și e prima care se ia la trântă cu alde Apple Music și Spotify. Nu știu de la voi cum se vede, însă mie mi se pare că prima rundă e a lui Amazon. Au încrederea clienților, au datele lor și mai au ceva. Au 20 de ani de colaborare cu casele de discuri. Spre deosebire de alți digitali, ei cunosc deja limbajul industriei muzicale și cea mai bună dovadă este că au semnat instant contracte cu majorii în niște condiții pe care nimeni altcineva nu le are. Iar lucrul ăsta se întâmplă în condițiile în care Amazon e deja un soi de casă de discuri pentru Garth Brooks. Ce încerc să zic e că Amazon este în momentul de față jucătorul cu cele mai mari cojones pe piața de streaming în relația cu majorii.

Foarte interesantă și teoria lui cu muzica ascultată în comun. Despre asta cred că voi scrie foarte curând un articol, după ce mai adun niscaiva informații. Cât despre tehnologia voice recognition, citisem deunăzi în The Economist un articol în care se preconiza că 2017 și 2018 vor fi anii în care se va trece de la tastare la dictare. Ceea ce se cam pupă cu ce zice băiatul ăsta aici.

sursa: Music Business Worldwide

sursa imagini: New York Times

Goto Top