De ce nu e vina artistului ca nu vine lumea in club.

Desi probabil ca voi naste din nou polemici si voi calca din nou cu bocanii pe niste mandrii mai groase decat lantul de la gat… Fara sa stiu exact de ce si avand ca unic scop acela de a incerca sa schimb ceva intru normalitate intr-o piata care are puterea ca, dupa 12 ani de cand o strabat personal, sa ma mai ingrozeasca inca, voi continua sa scriu despre tot ce inseamna eveniment de club, despre ce am invatat ca da si ca nu. De data asta cei pe ale caror bombeuri lustruite voi calca sunt patronii.

Si voi porni acest articol de la o premisa: responsabilitatea artistului si a staff-ului sau cu privirea la numarul de oameni prezenti in club la un anumit eveniment inceteaza dupa momentul in care s-a confirmat acel eveniment.

Sa vorbesc si romaneste, pentru profanii acestui domeniu.

1. De ce se hotaraste un club sa faca un eveniment?

Motivul principal: sa aduca mai multa lume decat intr-o seara normala, in care entertainment-ul este asigurat doar de echipa rezidenta. La acest motiv se mai adauga si alte cateva, complentare: pentru ca o face si concurenta, pentru ca e o ocazie speciala (aniversarea clublui, sarbatoare etc.).

2. Care este idealul financiar al unui astfel de eveniment?

In principiu, un patron de club ar trebui sa fie fericit daca toate costurile pe care le presupune invitatul (fee artist, transport, cazare, masa) se acopera din banii pe care ii generaza biletele vandute la intrare. Exista si exceptii de la aceasta regula, cand patronii vor scadea aceasta stacheta voit, organizand evenimente peste puterea financiara pe care o poate genera capacitatea clubului lor, doar pentru prestigiul de a le fi organizat sau cand o parte sau toate costurile pe care le presupune evenimentul sunt acoperite de sponsori (in general distribuitori de tigari sau bauturi alcoolice).

3. Cum ar trebui sa selecteze un patron de club genul de eveniment pe care clubul sau ar trebui sa-l organizeze?

La modul ideal planul de evenimente al fiecarui club ar trebui gandit pe cel putin o luna si jumatate, chiar doua in avans. Astfel te poti asigura ca vei prinde toti artistii liberi in datele pe care ti le doresti, ai timp de promovare si un interval destul de mare in fata pentru a putea face mici ajustari in program in functie de evenimente neprevazute ce pot aparea in programul clubului. Fiecare patron de club ar trebui sa stie unde se situeaza clubul sau in piata locala a orasului lor, ce fel de oameni vin acolo in fiecare seara, ce piese din playlist-ul rezidentului au succes, care sunt proiectele muzicale care sunt pe val intr-un anumit moment, care este bugetul maxim pe care si-l poate permite pentru un eveniment si de cate ori pe sezon poate anticipa, la modul realist, ca va atinge incasari maxime, ce face concurenta, care sunt zilele de maxima prezenta la el in club si care sunt cele ale concurentei.

4. Cum isi selecteaza patronii de club DE FAPT evenimentele?

Aici, sincer, raspunsul este NU STIU, FRATE!!! Bine, nu vorbesc in numele tuturor. Dar iata cateva dintre greselile flagrante si foarte des intalnite de mine:

– „finca-mi place mie (cu variantele: amanta, nevasta, fiica, fiu, vecin, tovarasu’ meu al mai bun)”: daca iti place tie sau unui om apropiat tie, asta nu inseamna ca artistul respectiv va avea succes la tine in club. Faptul ca tu ai un club nu inseamna ca te pricepi, automat, si la muzica. Inainte sa inviti un artist care iti place tie, freaca-ti usurel tampla dreapta, trage aer in piept si intreaba-te daca acel artist va aduce lumea pe care o ai de obicei la tine in club. Vrei sa faci bani sau sa te distrezi?

– „m-a obligat impresarul sa-l iau si pe asta mai no-name, ca sa vina artistul ala mare, care sigur aduce lume la mine in club”: asemenea practici sunt, din fericire, din ce in ce mai rar intalnite in Romania. Insa procedura comunista conform careia nu poti cumpara un chil de ulei fara sa iei trei conserve de fasole pastai ar trebui sa-si aiba locul ei la cimitir, langa Cantarea Romaniei, Daciada si alti asemenea mastodonti morti. Nu ai cum sa accepti vreodata sa fii constrans sa faci evenimentele cum vor altii la tine in club. Cine accepta asa ceva, e clar ca nu are coloana vertrebala. Un impresar care nu reuseste sa vanda artisti decat prin aceasta metoda ar trebui sa se gandeasca serios sa renunte la acei artisti sau sa caute in desaga cu argumente unele care sa vanda si artistul cu mai putine evenimente. Pentru patronii de club am un sfat: faceti operatiunea aritmetica simpla de a aduna gaura evenimentului „obligat” cu profitul generat de evenimentul pe care vi-l doreati de fapt! Merita?!

– „e ieftin, mi-l permit si o sa fie ok, chiar daca nu vine lumea. Macar pun ceva pe afis.”: da, poate. Insa o seara ratata nu va putea fi cu nimic schimbata in istoria clubului. Iar o serie de astfel de seri poate transforma un club de succes intr-un hangar gol, in care barmani plictisiti fac exercitii de flare cu sticle goale, iar patronii se intreaba unde au gresit, ca doar evenimente au facut. Un artist mic NU va aduce lume in club. Daca voi, ca patroni, aveti incredere intr-un produs ieftin, incercati sa-l aduceti mai intai intr-o seara in care sunteti siguri ca veti avea multa lume. Atentie insa, artistii ieftini au preturi mici pentru doua motive: sunt la inceput (deci unii pot fi buni, dar inca necunoscuti – daca descoperi un astfel de produs tine-l minte si readu-l periodic in seri cu prezenta mare asigurata) sau nu sunt la inceput (deci sunt praf, nu au show, steaua lor a apus si mai trag de cativa poli pana sa se retraga – concluzia e una singura: NU!)

– „finca mi l-a recomandat rezidentul”; atentie, de cele mai multe ori s-ar putea ca obiectivitatea rezidentului sa fie subiectivizata de impresar sau artist, daca ma-ntelegeti…; in plus, s-ar putea ca rezidentul sa comita oricare dintre greselile de mai sus, mai ales ca lui ii e mult mai usor. Doar nu greseste pe banii lui.

Si ajungem la momentul in care v-ati hotarat, ati chemat artistul, el a venit, iar lumea nu-i acolo. Ei bine, dragi patroni de club, e doar vina voastra. E treaba voastra sa va informati cu privire la produsul pe care il cumparati. Daca ai sa iei o posirca avand capac infiletat, nu te astepta sa dai pe spate niste cunoscatori de vinuri, la fel cum degeaba cumperi cel mai fin chilian si il dai unora care toarna cola in el.

„Artistul a avut un show slab” nu este o invinuire pe care voi, ca patroni, sa o puteti aduce. In primul rand pentru ca ar fi trebuit sa va documentati si sa stiti ce cumparati. Nu-l intrebati pe impresar daca show-ul e ok, ca el il vinde. Normal ca va va spune ca e cel mai tare, chiar daca nu-i asa. In plus, odata ce show-ul a inceput, banii pe intrare sunt deja incasati. Ceea ce inseamna ca, teoretic, calitatea show-ului nu mai conteaza. Daca ai invitat un artist care ti-a umplut clubul si are un show prost, fa-ti cruce, multumeste-i lui Dumnezeu pentru noroc si nu-l mai chema pe sarlatan in viata ta.

Concluzie: echipa artistului si el insusi muncesc la piese, coregrafii, costume, idei de show, promovarea proiectului, PR, imagine etc. Cat de bine isi fac ei treaba se poate masura prin mai multe variabile care, impreuna, se numesc succes. Numarul de oameni prezenti la evenimente este una din aceste variabile. Dar cu siguranta ca, daca un patron de club cheama un artist si lumea nu vine, NU este vina acelui artist.

Iar acum va zambesc politicos, imi iau umbrela de fier zincat si astept vesel ploaia de pietre.

    1. Nikrom 10 noiembrie 2012
    2. xman 10 noiembrie 2012
    3. Florin Grozea 10 noiembrie 2012
    4. danfintescu 12 noiembrie 2012
    5. Florin Grozea 16 noiembrie 2012
    6. Tibi Scobiola 9 iulie 2014

    Add Your Comment

    Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.