Universal semnează un uriaș acord de licențiere cu Tencent în China

Universal Music Group (UMG) a făcut o mișcare imensă în China.

Muzica deținută de cea mai mare casă de discuri din lume va fi acum distribuită prin Tencent Music Entertainment Group (TME) în teritoriu prin platformele sale de streaming QQ Music, KuGou și Kuwo. În plus, Tencent va fi singurul care va sublicenția conținutul lui UMG unor terți furnizori de servicii în acea regiune.

Ca să așez lucrurile într-o perspectivă corectă, treaba asta din China e ca și cum Spotify sau Apple Music ar încheia contracte care să le permită să licențieze muzica majorilor în alte unghere de lume. Duhnește a monopol? Nuuu! E parfum de roze.

 

Mai mult decât atât, UMG și TME vor lucra împreună pentru a proiecta, construi și dezvolta Abbey Road Studios China, un „studio foarte bine dotat pentru înregistrări și masterizări” care va fi legat de legendarul studio UMG din Londra.

Dar, în ciuda unor zvonuri recente conform cărora Tencent cam poftea la achiziționarea unui pachet minoritar UMG, noul acord nu implică niciun fel de schimburi de acțiuni.

 

Lăsând la o parte faza cu Abbey Road, acordul este similar cu cele pe care Tencent le semnase deja cu Warner și Sony – iar asta înseamnă că Tencent controlează acum repertoriile tuturor celor trei majori pe piața sa națională. Până la acest acord, Universal licenția în China în mod direct.

UMG și Tencent declară că vor lucra împreună pentru a găsi noi metode de dezvoltare a artiștilor, să extindă modele de business și să impună un mediu de protecție puternică a copyright-ului în China.

 

Tencent furnizează peste 17 milioane de piese către 600 de milioane de useri activi lunar în China și se laudă cu 15 milioane de abonați plătitori ai serviciilor sale.

Sir Lucian Grainge, Chairman și CEO al Universal Music Group, a declarat: „Suntem nerăbdători să lucrăm cu Tencent pentru dezvoltarea unor artiști chinezi și a unui repertoriu local, ca și a unor staruri globale, în această piață muzicală dinamică, aflată în plină dezvoltare. Cu o istorie de peste 80 de ani în China, UMG a fost implicat în evoluția unică a industriei muzicale din această țară și abia aștept să colaborez cu Tencent și să aduc fanilor chinezi artiști și servicii noi.

Urmare a recentei dezvoltări a tehnologiei și a mediului comercial de acolo, acesta este momentul potrivit pentru un parteneriat strategic și inovator cu o companie chineză de top, așa cum este Tencent, care poate accelera coerent dezvoltarea întregului ecosistem muzical al țării și, mai mult decât atât, poate inspira creșterea numărului de oportunități creative și comerciale pentru toți artiștii.”

Conform ultimelor statistici IFPI, piața de muzică înregistrată din China a generat 202,2 milioane de dolari în China, având o creștere de 20,3% față de anul precedent. China este pe locul 12 în topul teritoriilor ca venituri din muzică înregistrată, având un covârșitor procend de 96% provenit din mediul digital.

 

Martin Lau, Președintele Tencent, a declarat: „Suntem onorați să fim principalul (a se citi singurul) partener pentru distribuție și licențiere în China. Cu un reach mare către useri și o profundă înțelegere a industriei muzicale, TME este alegerea firească a industriei muzicale pentru a ajunge în contact cu iubitorii de muzică. Parteneriatele noastre cu cele mai mari case de discuri din lume vor demonstra și mai bine angajamentul nostru de a dezvolta un ecosistem dinamic, întru beneficiul iubitorilor de muzică, al artiștilor și al compozitorilor.”

Michael Nash, Vicepreședinte Executiv pentru Strategie Digitală la UMG a comentat: „Oportunitatea digitală de pe piața chineză de muzică, care are peste o jumătate de miliard de posesori de smartphone, este cu adevărat extraordinară. Parteneriatul nostru cu Tencent ne va oferi UMG posibilitatea de a se folosi de această oportunitate, mai ales prin intermediul succesului în permanentă creștere al QQ Music, KuGou și Kuwo. Consumatorii chinezi manifestă o deschidere evidentă spre serviciile licențiate, alimentând astfel o dezvoltare a pieței chinezești de muzică, mărind importanța acestui teritoriu din punct de vedere global și accelerând dezvoltarea artiștilor chinezi, ceea ce înseamnă o cultura chineză mai bogată și un public global mai fericit.”

Cussion Pang, CEO al TME, a zis așa: „Aducând împreună resursele UMG și capacitățile noastre de distribuție, vom putea să furnizăm o experiență bogată și personalizată pentru sute de milioane de iubitori ai muzicii din China. Acest acord strategic va fortifica eforturile noastre din domeniul protejării copyright-ului și va orienta industria către modelul abonamentului plătit. În plus, prin înființarea Abbey Road Studios China, vom lucra împreună cu UMG pentru a ajuta artiștii locali să producă înregistrări de cea mai bună calitate pentru a fi distribuite în China și în întreaga lume.

Sunt extrem de mulți muzicieni și compozitori cu un talent incredibil care lucrează în China azi, iar acest nou parteneriat va oferi o expunere mai mare culturii muzicale chinezești aici și în lume. Sunt deosebit de încântat de crearea Abbey Road Studios China, o adevărată investiție în următoarea generație de artiști chinezi.”

Io nu zic că nu e o treabă genială faptul că, în sfârșit, se reglementează cât de cât accesul legal la muzică într-unul din cele mai pline de pirați teritorii din lume. Și, fără să mă dau Gică Contra, vin și întreb: da’ oare cu ce preț?

Când o companie care deține trei servicii de streaming, servicii care acoperă un sector de piață imens, devine unic licențiator și distribuitor al tuturor celor trei majori globali, ce șanse mai sunt pentru ca acest serviciu să aibă vreo concurență?

Și mai am o întrebare: oare cum arată contractul pe care un artist chinez e obligat să-l semneze pentru a avea acces la Abbey Road Studios China și, implicit, la gigantica mașinărie de distribuție la care este el legat?

Eu înțeleg pe deplin toate aceste bateri pe burtă prietenești și toate declarațiile vomitiv-orgasmice ale celor implicați. Da’ de aci, de unde stau eu în Românica pe un scaun în fața unui birou, treaba asta are iz de mârșăvie. Și este încă o dovadă clară ca, pentru chinezi, economia liberă e o chestie la care ei se uită pieziș prin ochii lor oblici, după care, printr-o dibace mișcare de kung-fu în stilul „dragon flămând”, tot cum știu ei fac.

sursa articol și sursa imagini: Music Business Worldwide