mmb general 1

ZIUA 1

E ziua mea. Parcurg cu pas întins distanța care încă mă separă de Hanul Gabroveni în timp ce răspund la telefon tuturor oamenilor care îmi urează. Mintea mi-e în altă parte. Sunt emoționat un pic. Cam ca un elev de-a cincea în prima zi de școală. Adică… Știu cu ce se mănâncă așa, în mare. Dar sunt sigur că vor fi și multe chestii noi. Dau telefonul pe silent și intru în sala tare mișto de la ARCUB Gabroveni. Începe Mastering the Music Business.

mmb frank

Primul speaker a fost Frank Hessing, cel care a înființat MusiConsult, companie multinațională de consultanță bazată mai ales pe reprezentare juridică, dar nu numai. Dacă nu v-a impresionat fraza mea anterioară, atunci vă mai zic doar că nenea ăsta are printre clienții săi nume precum Sepultura sau Steve Vai. Neamț în fizic și-n gândire, Frank a făcut o prezentare a circulației banilor prin labirintul numit “drepturi”. M-am mai întâlnit cu fiecare lucru pe care l-a spus el acolo, însă niciodată întregul nu a fost prezentat mai bine. Concluzia, pe care i-am șoptit-o lui Cristi Ochiu, partenerul meu din Forward Agency, a fost: “n-aș vrea să negociez niciodată un contract cu cineva reprezentat de Frank Hessing.” Zid a fost omul!

A urmat celălalt neamț de la MMB, Herr Thorsten Freese. Băiatu’ ăsta e șmecher pe digital, ca să zic așa. Este fericitul posesor al Believe Digital, o companie care e în stare să-ți ia ție binișor o piesulică muzicală și să ți-o plaseze pe toate alea-alea de download și streaming. De curând s-a uitat omul în buzunar, a văzut că-i doldora și a cumpărat Tunecore, care e o platformă în stare să ajute un artist începător să-și promoveze și să-și vândă muzica. Cu un aspect îngrijit, cu atitudinea relaxată de geek care a găsit mina virtuală de aur adevărat, Thorsten ne-a arătat felul în care streamingul și downloadul funcționează și, mai important, felul în care circulă banii. Până și pentru ordinea nemțească modul în care se calculează și distribuie veniturile rezultate din streaming s-a dovedit a fi puțin nebulos. În ceea ce mă privește am înțeles câteva detalii care îmi scăpaseră până atunci.

mmb chinezu

Și după nemți, a venit Chinezu’ nostru. Adică domnu’ Cristian China Birta. Îl văzusem pentru prima oară la avanpremiera serialului “Vinyl”. Mi s-a părut un pic arogant. Urma să aflu că și eu lui la fel. Așa că ne-am împrietenit repede. Chinezu’ a sesizat magistral nevoia de niscaiva hohote de râs după ce nemții ne rupseseră neuronii pe genunchi. A făcut o prezentare spumoasă și atât de pozitivă încât la sfârșitul ei mai că îmi venea să cer azil politic în Kooperativa 2.0 aia a lui și a lui Dulea (un om tare mișto). Dacă totuși erai atent la ce zicea moroșanul acolo, înțelegeai un lucru foarte important despre consumatorii de online, amănunt ce scapă atât de des din vederea oamenilor din industria muzicală: e important să faci oamenii să simtă. A! Și încă un lucru: dacă faci oamenii să simtă frumos și mai scoți și bani din asta, NU E NICIO RUȘINE! Chinezule, sunt fanul dumitale!

După o pauză de masă în care lumea a avut timp să se cunoască și să se salute, a urmat o prezentare a unui om care lucrează în ceea ce se numește programare neuro-lingvistică. Asta e o teorie de comunicare relativ nouă, care zice că de fapt deciziile oamenilor sunt luate în plan emoțional, iar mintea, săraca, e folosită doar pentru a găsi o justificare lucrurilor pe care le facem fiindcă așa simțim. Și atunci nelepeul ăsta studiază oamenii și reacțiile lor pentru a găsi cea mai scurtă cale de a-i face să simtă să-ți cumpere produsul. Cred că e ceva adevăr acolo. Din păcate Emilian Manolache de la Positive Agency, speaker-ul pe această temă, deși părea destul de bun pe ceea ce nelepea el acolo, nu prea le știa cu industria muzicală. A încercat el ceva, dar pe mine m-a pierdut atunci când a zis ca unul din primii pași pe care tre’ să-i facă un artist după ce și-a făcut trupa e să meargă la o agenție de publicitate.

mmb tataee

Și-a venit Tataee. Îmbrăcat în negru, vizibil emoționat. Fără foaie, fără slide-uri, cu cifrele în cap. La început un pic ezitant, apoi cu din ce în ce mai multă forță a înfățișat pe scurt istoria B.U.G. Mafia, una din puținele trupe din România cu o strategie coerentă și durabilă. Fără vorbe mari, folosindu-se abil de cifre știute pe dinafară, a arătat mecanismul simplu prin care Mafia are una din cele mai puternice comunități de fani din România și un canal de Youtube care rivalizează cu cel al unei case de discuri: respect pentru fiecare fan în parte și eliminarea tuturor căilor de comunicare irelevante pentru mesajul pe care trupa îl are de transmis fanilor ei. Adică pentru Mafia doar fanii contează pe lumea asta și absolut tot ce fac ei ca artiști are un singur scop: să își facă fanii fericiți. O lecție aparent banală. În realitate e foarte ușor să-ți pierzi direcția la un moment dat și să uiți cine, de fapt, e singurul care îți bagă bani în buzunarul tău de artist. A doua zi Tataee a făcut publică pe rețelele de socializare ciorna pentru discursul său de la Mastering the Music Business ca să înțelegem cu toții că, deși a vorbit liber, ideile sale au fost atent studiate și rânduite. Momentul ăsta nu a făcut altceva decât să-mi confirme faptul că Vlad Irima (aka Tataee) este un excelent om de business al industriei muzicale.

Despre ziua a doua și concluzii postez mâine, că mă așteaptă deja o tonă de treabă la Forward Agency.

ziua 2 aici

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Goto Top