artist management

Cartea asta e pătrățelul cu numărul unu pentru oricine are de gând să se apuce de jucat șotronul șui care este de fapt meseria de manager de artist. Nu-i magistral scrisă, ba pe alocuri seamănă a compunere de elev de liceu. N-are verva lui Passman nici pe departe. Însă e o carte cu care, vorba românului, îți faci treaba.

O recomand atât celor care au impresia că au deslușit de mult toate tainele pe care le are meseria de artist manager, cât și celor care au de gând să se apuce de asta. Pentru primii va fi duș rece, pentru ceilalți va fi abecedar. Pentru că, așa cum am spus-o (eu între mulți alții), industria noastră muzicală a început după ureche și, dupa 20 de ani și mai bine, continuă cam tot așa. De ce? Asta-i poveste lungă și amară.

“Artist Management” a lui nenea Paul Allen e și babană sursă de bibliografie. Pentru că omul, corect și altruist, spune din ce cărți și-a obținut informațiile, nu ca ‘telectualii noștri semi-docți care își pun plagiatul pe piept pe post de decorație de merit. Eu mi-am îmbogățit lista de lecturi despre industria muzicală cu 21 de cărți din cele pe care le-a enumerat el ca surse.

Foarte intersante sunt și mostrele de contract pe care le are la sfârșit cartea “Artist Management”. Pentru noi, carpato-danubiano-pontici, ele sunt lectură SF. Poate, cine știe, la un moment dat, în viitor, se vor transforma în exemple comparabile cu hârtiile capsate de prin bibliorafturile noastre.

Am citit-o pe Kindle. Asta e încă o carte care mă îndoiesc că va apărea vreodată în România pe hârtie. O puteți cumpăra de aici.

Citatele mele preferate din cartea asta sunt:

“Fiecare echipă are nevoie de un veteran al industriei cu suflet bun și de un începător talentat, gata să-și asume riscuri.”

“I-am atribuit lui Dr. Carter McNamara în prima ediție a cărții de față următoarele cuvinte: a face un plan înseamnă a identifica unde vrei să ajungi, de ce vrei să ajungi acolo, cum vei ajunge acolo și cum vei ști dacă ai ajuns acolo sau nu.”

“Aproape la fel de importantă ca abilitatea de a rezolva probleme este aceea de a găsi problemele și a le înlătura înainte ca acestea să devină ceva la care oamenii să fie nevoiți să reacționeze.”

“Un manager nou ar trebui să fie pregătit să-și autofinanțeze propria afacere de management pentru o perioadă cuprinsă între 3 și 5 ani.”

“Două lucruri ce nu sunt niciodată disponibile în cantități nelimitate sunt banii și timpul. Asigură-te că vei cheltui cantități adecvate din ambele pe tine insuți/însăți.”

“Fiecare întâlnire de afaceri pe care un manager o are în numele artiștilor de care se ocupă nu este despre artiști. Este întotdeauna despre dorințele și nevoile celeilalte persoane. Trebuie să poți să demonstrezi altora că tu și artiștii tăi sunteți relevanți pentru succesul continuu al afacerii celuilalt.”

“Când un manager, o casă de discuri sau un publisher aude un artist care își descrie muzica drept “blues alternativ acustic contemporan cu influențe jam band, dar nu la fel de puternice ca la Hendrix”, asta îi va sugera că acel artist încă își caută locul în piața muzicii comerciale și că probabil nu e gata încă pentru a semna un contract de management, de label sau de publishing.”

“Artistul de azi trebuie să aibă o bază de fani, să fie capabil să comunice cu acei fani, în plus trebuie să fie un excelent om de show și – în cazul în care se poate – să fie un compozitor mediu spre bun.”

“Casele de discuri sunt în business-ul de a vinde discuri, iar managerii de artiști sunt în business-ul dezvoltării unor cariere durabile în muzica comercială.”

“În toate aspectele relației dintre un artist manager și o casă de discuri, e foarte important ca managerul să nu uite că label-ul este o afacere care vinde înregistrări. Cuvântul cheie aici e ‘afacere’. Iar când un artist este semnat cu o casă de discuri, el devine un bun, ca orice alt bun listat în raportul anual al companiei. Bunurile sunt administrate pentru a aduce beneficii financiare companiei până în momentul în care își pierd valoarea.”

“… o schimbare de o zecime de procent a share-ului de audiență în Los Angeles înseamnă un milion de dolari în venituri din reclame pentru patronii unui post de radio.”

“Implică-te în planificarea producției unui album refuzând să accepți acceptabilul. Ai răbdare și găsește cea mai bună muzică.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Goto Top