val-gelelr

De fapt cartea asta are ditamai titlul. Pe de-antregul sună așa: “Beyond Powerful Radio – a Communicator’s Guide to the Internet Age – News, Talk, Information & Personality”. E, din cârnatu’ ăsta îți dai lesne seama că, dacă pe tine te interesează cum ajunge o piesă pe radio, nu asta-i cartea pe care trebuie să o citești. O am și pe aia în lista de lecturi viitoare, promit să nu o amân foarte mult.

Dacă ești împătimit de radio, dacă te interesează rotițele care îl fac să funcționeze (prin rotițe înțeleg oameni, nu inginerii complexe), atunci, pentru tine, Valerie Geller a scris un captivant roman polițist. Cred că e o carte pe care orice DJ, om de știri, producător sau manager dintr-un radio cu ifose de a fi profi ar trebui să o citească. Obligatoriu. Lucrurile pe care le înveți nu schimbă cu nimic lumea radioului, însă o fac mai clară, mai ușor de înțeles.

Am fost puțin dezamăgit de toată partea “modernă” a cărții. Găsești, ce-i drept, câteva exemple clasice de cum te pot ajuta media sociale, vreo câteva studii de caz cu personalități de radio răzvrătite care s-au cărăbănit în online și au mare succes cu podcasturile lor, însă nimic de substanță. Nu tu o comparație structurală între un radio clasic și unul online. Nu tu o diferențiere de conținut între playlisturile de streaming și cele concepute pentru a fi ascultate la radioul cel bătrân.

Recomand din toate puterile sufletului meu cartea asta oricui e convins că e cel mai ușor lucru din lume să fii vocea de la radio. Citiți-o, vă rog, cu MARE atenție. Apoi mai vorbim, dacă mai rămâne ceva de vorbit.

În românește nu există. Puteți cumpăra cartea în engleză de aici.

Citatele mele preferate din Valerie Geller – “Beyond Powerful Radio” sunt (traducerea îmi aparține):

“Dacă poți face emisiuni de calitate și să rămâi cu răbdare alături de un host, o emisiune sau un format pe durata întregii perioade de care e nevoie pentru ca publicul să fie găsit și fidelizat, vei avea propria ta poveste de succes”

“La stațiile muzicale, matinalul este ultimul bastion al radioului cu personalitate.”

“Dimineața, dacă reușești să-ți faci ascultătorii să te asculte în medie 15 minute pe oră, se cheamă că te descurci destul de bine. Așa că privește fiecare oră ca pe un pachet conținând 4 emisiuni de 15 minute.”

“Fii sincer! Laudă ce-ți place, fă praf ce nu-ți convine, nu minți de dragul unei poante! Doar așa publicul tău va ajunge să te cunoască.”

“Nu fi cârpă! Dacă tu (DJ*) crezi că e amuzant sau important, vorbește! Nu te mai uita peste umăr (spre manager*)!”

“Angajează oameni care știu să scrie! Numai cineva în stare să compună un paragraf coerent va fi în stare să îți vândă același disc, același concurs, același fleac de 37 de ori și s-o facă în 37 de moduri diferite.”

“Fă lucrurile pe care le fac ascultătorii tăi.”

“Nu vei fi niciodată cea mai bună variantă a ta făcând lucrurile în felul în care le vrea altul.”

“Scopul principal al telefoanelor din emisiune este să mă facă pe mine să arăt bine, nu să creeze un forum unde ascultătorii să țină cuvântări. Eu sunt, în cele din urmă, motivul pentru care oamenii ascultă.”

“Pregătește-ți emisiunea astfel încât materialul este interesant pentru tine în primul rând, pentru ascultătorii tăi în al doilea și pentru cei care sună în al treilea.”

“Dacă au ceva de zis, vor suna. Ascultătorii care le scriu host-ilor de talk show sunt niște ciudați.”

“Fiecare om din lumea asta poate face trei talk show-uri bune. Fiecare individ are câteva lucruri de care îi pasă într-adevăr, cu pasiune, pentru cel puțin câteva ore. După aia, treburile se complică.”

“Să nu-ți fie frică să spui ‘Nu știu’ la radio. Publicul preferă sinceritatea și ignoranța și taxează artificiul și aroganța.”

“Prima și cea mai importantă responsabilitate a noastră ca oameni care lucrăm în radio este să menținem publicul în siguranță. Dacă se întâmplă ceva pe plan local care afectează sănătatea, bună-starea sau siguranța publicului nostru, noi avem datoria să informăm despre asta.”

“Dacă pe tine te interesează, o să sune interesant.”

“Ține minte, tu ești probabil mai interesant decât un invitat plicticos.”

“Nimic nu captează atenția ascultătorilor mai abitir decât o secundă sau două de liniște.”

“Managementul tinde să uite că oamenii care își riscă părți din ceea ce sunt ei în fiecare zi trebuie să fie conduși altfel decât aceia care lucrează la banda rulantă dintr-o fabrică de piese auto.”

“Dacă nu ți-e clară diferența dintre o afirmație puternică și un agresivă, ține minte că e ușor să adaugi cuvântul ‘idiotule’ după o afirmație agresivă.”

“Alege-ți bătăliile. Luptă pentru a atinge și menține imaginea de ansamblu, lasă-i pe DJ să câștige încăierările mărunte.”

“Ține minte: poți iubi radioul, dar radioul nu te va iubi înapoi.”

“Stabilește invitații și alege subiectele ca și cum n-ai avea telefon în studio.”

“Radioul de calitate e ca obscenitatea – nu îl poți defini, dar te prinzi când îl asculți.”

“Să dai buzna în locul unde a avut loc o crimă sau un dezastru și să întrebi o victimă cum se simte – asta nu înseamnă știri.”

“Cel mai de valoare bun al tău pentru a promova un post de radio este să ai un produs foarte bun de promovat.”

“Știi că radioul tău are succes atunci când oamenii care nu îl ascultă mint și spun că îl ascultă.”

*notele mele

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Goto Top