În 2016 Sony Music Entertainment a obţinut 1,24 miliarde de dolari din streaming-ul muzical – din care 372 de milioane de dolari doar în ultimele 3 luni ale anului.
Hai să despicăm firu-n patru. Se dă o casă de discuri, să-i spunem Sony. Acușica, în timp ce matale citești aceste rânduri, ea taman ce câștigă aproximativ 124 de milioane de dolari în fiecare lună, 31 de milioane de dolari pe săptămână, 4 milioane de dolari pe zi sau 167.000 în fiecare oră datorită (mai ales) platformelor Spotify şi Apple Music.
Veniturile Sony din ultimul trimestru al lui 2016 (372 milioane) au fost cu 30,4% mai mare decât cele înregistrate în 2015 în aceeaşi perioadă – 286 milioane de dolari. Cu toate astea, vânzările fizice pe anul 2016 sunt încă nambăr uan în top fiind cele mai profitabile: vinilurile şi CD-urile au generat 1,26 miliarde de dolari în 2016 – cu 1,8% (cam 21 de milioane de dolari) mai mult faţă de streaming.
Ca să înțelegem însă trendul, e cazul să notăm și că, în ultimele trei luni ale lui 2016 – alea care includ şi perioada aglomerată a cadourilor de Crăciun, Sony a înregistrat vânzări fizice de muzică de 412 milioane de dolari, cu 24,6% mai puţin faţă de trimestrul echivalent din 2015. Și, cu toate că n-ai cum să dai un stream în dar cuiva, tre’ să fiți de acord cu mine că streamingul crește mai repede decât scad vânzările fizice. Așa că treaba pare deslușită pentru finalul lui 2017.
Cât despre download… Nu prea există o metodă delicată de a pune problema. Orice persoană a cărei afacere este încă strâns legată de iTunes o s-o cam bage pe mânecă. În 2016, download-urile au reprezentat 605 milioane de dolari, adică mai puțin de o cincime din totalul veniturilor companiei Sony obținute din muzică înregistrată.
În cel de-al patrulea trimestru al anului trecut, download-urile au reprezentat 135 milioane de dolari. O scădere majoră, de 40.5%, faţă de fix aceeași perioadă a anului 2015. La final de 2016, veniturile obținute din download au reprezentat 14,7% din vânzările de muzică/streaming-ul companiei Sony.
În ceea ce priveşte totalul veniturilor obținute din muzică înregistrată, Sony Music a obţinut 3,65 miliarde de dolari în anul 2016. Cu toate astea, motive de bucurie ioc! În ultimul trimestru, casa de discuri a înregistrat venituri de 1,05 miliarde de dolari, cu 12,8% mai puţin faţă de trimestrul 4 al anului trecut, când s-au înregistrat 1,2 miliarde de dolari.
Nici la capitolul publishing nu stă foarte bine treaba la Sony. Divizia Sony/ATV a avut venituri de 606 milioane în 2016. În trimestrul sărbătorilor, aceste venituri au scăzut cu 7% faţă de anul trecut: 142 de milioane de dolari.
Treaba la Sony e cu atât mai gri dacă luăm în considerare faptul că, pentru industria muzicală la nivel global, 2016 a fost primul an după o lungă pauză în care s-a înregistrat o creștere, chiar dacă una atât de mică încât abia de se zărește într-un cap de coloană contabilă. Varianta lor oficială e că au înregistrat profituri mai mici din cauza schimbărilor de paritate dintre yen și dolar. Da’ cum nu-i nimeni atât de priceput într-ale economiei încât să facă niște calcule cum trebuie, rămâne cum am stabilit!
sursa: Music Business Worldwide