Facebook oferă caselor de discuri și publisherilor un avans rapid care ar permite celor peste 2 miliarde de useri ai săi să înceapă să folosească muzică legal în filmările lor.
Circulă niște zvonuri conform cărora cel mai social media uriaș lucrează în prezent, împreună cu liderii industriei muzicale globale, la un sistem care să identifice și eticheteze copyright-ul muzicii. Așa-i că-i o veste genială? Adică Facebook ar plăti, în sfârșit, pentru muzică. Da. Da’ nu chiar acum. Pentru că zice-se că o platformă pentru treaba asta s-ar construi în cam doi ani, de zici că-i autostradă din patria noastră.
Între timp, conform Bloomberg, Facebook a oferit deținătorilor de drepturi “sute de milioane de dolari” care să le permită userilor săi să se joace cu piese purtătoare de copyright cât de curând posibil. Bloomberg nu oferă o sumă exactă, da’ hai să ne gândim noi împreună un pic așa: anul trecut, conform IFPI, deținătorii de drepturi au primit 553 de milioane de dolari de la serviciile de streaming video. Dacă Facebook ar putea să dubleze suma asta în 2017, apăi atunci vin io și-ntreb ca prostu’: oare pe majori i-ar mai interesa YouTube atât de tare?
Bine, cică balotul ăsta de bani de la Facebook, de-ți trebuie 9 cifre să-l poți exprima, este divizibil conform cotelor de piață. Adică ia să vezi matale cum o să se oftice și o să înceapă să dea cu “huo” independenții la faza asta. Negocierile sunt conduse, din partea Facebook, de către fosta șefă de la Warner Music Group și YouTube, Tamara Hrivniak, care s-a alăturat firmei lui Zuckerberg în ianuarie. Se pare că Facebook și-ar dori o licență blanket semnată înainte de lansarea Watch – noul lor hub video – dat fiind faptul că se pregătește să lanseze producții originale de tip serial TV.
Oricum Facebook s-a pus pe angajat profesioniști din industria muzicală în ultimul an. Acum câteva luni, compania căuta trei profesioniști într-ale licensingului cu experiență în muzică. Și dacă nici asta nu e o dovadă clară că se pune de o strategie de-aia șmecheră în legătură cu muzica, apăi nu știu ce să mai zic.
Două din joburile astea erau legate de publishing: North America Music Publishing Business Development Lead și International Music Publishing Business Development Lead. Al treilea era pe partea cu muzică înregistrată: Label Music Business Development Lead, a cărui principală treabă avea să fie “conducerea strategiei și a negocierilor Facebook cu casele de discuri din întreaga lume”. Au mai fost și alte anunțuri de angajări din același domeniu.
În iulie, Facebook a cumpărat platforma de identificare a copyright-ului Source3. Ea a fost creată de Patrick Sullivan și Ben Cockeram, care amândoi au experiență în industria muzicală. Tot ei au fondat Rightsflow, un tool de management al drepturilor de autor, pe care l-au vândut lui Google în 2011.
Înainte să lanseze Rightsflow în 2007, Sullivan, care acum este CEO la Source3, a fost VP of Music Services la platforma de distribuție digitală The Orchard pentru aproape 3 ani, din 2005 – contribuind la dezvoltarea ei în Europa, Orientul Mijlociu, Asia, Statele Unite, America Latină și Australia. A mai lucrat și la magazinul de muzică online eMusic, ca și la NMPA (National Music Publishers Association), bașca la agenția Harry Fox.
N-aș vrea să ne îmbătăm cu apă rece. Ce vedem noi la firma lu’ nenea Zuckerberg nu e nici pe departe o dorință de a răsplăti industria muzicală pentru ajutorul pe care îl dă vrând nevrând la creșterea Facebook. Nu. Este încă o etapă a răzbelului dintre Facebook și YouTube. Și, dacă tot am devenit belicos, ce face Facebook acum seamănă a ofensivă majoră, pe toate fronturile. Pentru noi, români din România, treaba asta pare să fie o veste bună. Pentru că tare e nevoie de un concurent pentru YouTube ca sursă de ascultat muzică online în țara asta. Și nu-mi veniți cu inexistenții deja existenți pe piață, că vă fugăresc.
sursa: Music Business Worldwide
sursa imagini: Snopes