E ușor să te ia capul dacă te gândești la ce potențial are Facebook în industria muzicală.
Compania afirmă că are în prezent 1.79 de miliarde de utilizatori activi. Adică de 15 ori mai mulţi decât are Spotify, cel mai popular serviciu de streaming de muzică. Iar asta nu-i include pe cei 600 de milioane de oameni care folosesc Instagram, deţinut tot de Facebook.
Încă nu v-au luat amețelile? Dacă doar 30% din publicul de bază al Facebook ar plăti 5 dolari pe lună pentru muzică, ar rezulta venituri de peste 32 de miliarde pe an. Vă dau un pahar cu apă? Nu de alta, dar asta înseamnă mai mult decât dublu faţă de veniturile anuale curente ale întregii industrii muzicale înregistrate la nivel mondial.
Din păcate, aceste cifre au o problemă: exces de fantezie. În acest moment, Facebook nu plăteşte absolut nimic deţinătorilor de drepturi muzicale.
Dar, odată cu angajarea fostului director Youtube, Warner Music şi Warner/Chappell, Tamara Hrivnak, totul pare să se schimbe. Despre ea se spune că este cea mai respectată persoană din cadrul companiei YouTube, singura voce credibilă în ceea ce priveşte industria muzicală. Complimentul ăsta ne conduce către inevitabila întrebare: ce planuri are Facebook cu un expert în acordarea licenţelor muzicale?
Păi, ia să vedem. Se pare că parteneriatul exclusiv dintre Vevo şi YouTube urmează să expire în cursul acestui an. Asta înseamnă că 200 de mii de videoclipuri muzicale de la Universal, Sony bașca alte companii independente care, în prezent, sunt găzduite pe canalele Vevo, ar putea ca, în curând, să sfârşească prin a fi conectate la o altă platformă.
Hmm… vreo bănuială?
Interesant este faptul că Vevo a publicat noi statistici ce sugerează că doar 43% din utilizatorii americani de pe YouTube văd videoclipurile pe platforma Google. Cifre de-astea provoacă dezbateri legate de care brand are cu adevărat nevoie de celălalt.
Anul trecut CEO-ul companiei, Erik Huggers (în imaginea de mai jos), întrebat despre posibilitatea ca Vevo să se transfere pe Facebook, a oferit un răspuns foarte diplomatic. Adică interpretabil:
“În prezent, YouTube este un partener foarte important pentru noi. În acelaşi timp, suntem mereu în căutare de oportunităţi prin care să îmbunătăţim atât afacerea, cât şi finanțele tuturor celor implicaţi.”
Două cuvinte au fost alese cu mare atenţie: “În prezent.”
Pe de altă parte, Facebook realizează în mod clar că există o problemă majoră în ceea ce priveşte legătura dintre ei și industria muzicală. Câţiva dintre cei care influenţeză mult viitorul Facebook – artişti în curs de dezvoltare care înregistrează cover-uri ale pieselor fără licenţă – îşi văd carierele înfloritoare prinse în lupta războiului pentru drepturile de autor. Asta și pentru că, în ultimul timp, Universal Music Publishing Group şi-a creat o reputaţie ca fiind foarte agresiv cu notificările de retragere de conținut de pe Facebook.
Şeful departamentului anti-piraterie al UMPG, David Benjamin, chiar a fost numit “erou” de către David Lowerly, compozitor şi activist pentru drepturile artiştilor, pentru că a refuzat să permită platformei lui Mark Zuckerberg să promoveze muzică fără licenţă. Un deal cu Vevo (plus dealurile de publishing aferente) ar rezolva rapid și eficient această problemuță. Unde mai pui că UMPG deține 49% din Vevo. Știți cum zic?
Există, totuși si obstacole. De exemplu: spre deosebire de Google, Facebook nu obişnuieşte să împartă veniturile din publicitate. Dar când îţi laşi utilizatorii fără muzică – un evident catalizator al experienţelor emoționale împărtăşite – ba te mai dai și cap în cap cu titularii de drepturi, probabil e timpul să îți cam modifici politica. În plus, perspectiva asupra unei legături între Vevo şi Facebook nu este lipsită de dificultăţi operaţionale: unu lucru se ştie, Google (dușman de moarte al Facebook) rămâne un acţionar minoritar la Vevo (pe lângă Sony şi Abu Dhabi Media). De asemenea, există şi problema cu Warner Music Group care, deşi acum sunt parteneri Vevo, au propriile canale pe YouTube. Iar dacă repertoriul Sony şi Universal s-ar muta cu totul pe Facebook, io pun pariu că WMG ar profita din plin de spațiul creat pe Youtube.
În ceea ce priveşte Facebook, există şi alte căi disponibile pentru a face bani din muzică. De exemplu, cei 1.78 miliarde de utilizatori îi dau rușine până și imensei baze de date pentru clienţi a companiei Ticketmaster – aşa că, probabil există posibilități reale de monetizare pentru muzica live.
Între timp, Facebook a avut în bancă anul trecut, la sfârşitul trimestrului 3, niște bănișori. Nu mulți: 26.14 miliarde de dolari!!! Mă iertați, dar cu banii ăștia își pot cumpăra ce vrea mușchiu’ lor. Chiar și un jucător important de pe piața streaming muzical. Nici chiar mărețul Spotify nu iese din discuţie, că e evaluat la “doar” 8.5 miliarde de dolari.
Vara trecută, Mark Zuckerberg i-a provocat pe cei de la YouTube, atunci când le-a spus propriilor investitori: “prima temă şi cea mai importantă strategie pe care o vom pune în practică este să implementăm video”.
Dacă industria muzicală îl poate ajuta pe nenea Zuckerberg să-și atingă obiectivele – în timp ce ar atrage spre Facebook public semnificativ al rivalilor săi principali – numele acestui ajutor pare să fiet Vevo.
sursa imagini: David James Peterson , Youtube
sursa: Music Business Worldwide