Fast food society sau cum e degeaba sa ai idei

La unul din putinele cursuri la care am fost in facultate, un prof ne-a zis ca expresia “nu e nimic nou sub soare” s-ar fi auzit pentru prima oara in anul 3000 i.d.Hr. De-atunci si pana acum, intr-un mod miraculos, in lume au tot aparut cetateni in stare sa reasambleze existentul in ceva nou. In ceva nemaivazut. Sa inventeze. Sa progreseze.

Pe masura ce timpul trece, e din ce in ce mai greu sa ai idei. Informatia a ajuns sa circule cu o asemenea viteza, incat trebuie sa fii foarte atent pentru a putea descoperi sursa absoluta a unei inventii. Da’ nu stiu de ce ma leg de banalitati de-astea, ca eu despre altceva voiam sa vorbesc. Despre Romanica, despre tara ciobanasului, a Mesterului Manole si a lui Guta.

50 de ani n-a fost bine sa ai idei. Daca aveai idei, ajungeai la parnaie. Ideile daunau grav sanatatii tale. Ba erau chiar contagioase si puteau sa aduca la bulau si o parte de familie sau vreun prieten/vecin nevinovat. Ideile acceptate erau putine, gaunoase si stantate adanc in circumvolutiunile nationale prin repetitie. Cea mai eficace publicitate e propaganda. Iar legea 1 a propagandei este ca o minciuna repetatata de indeajuns de multe ori ajunge adevar. Asta ne-a facut sa fim indobitociti, fara perspective, fara vointa, fara speranta.

Da’ au trecut dooj de ani de-atunci. Ceea ce inseamna ca efectul clampanitului metalic de secera si ciocan asupra constiintei noastre de popor oropsit de soarta ar fi trebuit sa fie inlocuit de rotite nevricoase, de butoni axonali frenetici care sa moara de oftica fiindca nu pot recupera mai repede timpul pe care colhoznicii ne-au facut sa-l pierdem. Ideile marete ar fi trebuit sa tasneasca din toate partile, incurajate de terenul viran pe care niste tineri naivi l-au plivit de buruieni in ’89.

Cu toate astea… NU! Dupa 20 de ani (vorba lui Dumas, saracu’…) valorile noastre s-au schimbat. Secera s-a transformat in lant gros de aur, ciocanul in meleu sau Q7, corul patriotic in manea, salopeta proletara in tricou cu “Puta Madre”. Singura idee de business care a prins cu adevarat in Romania a fost cum sa praduiesc niste pamant ieftin si sa-l vand artificial de scump.

Intr-o tara civilizata, cel mai de pret activ al unei organizatii este IDEEA. De acolo porneste totul. Cine detine o idee, poate cuceri lumea. Uitati-va la niste baieti tineri si entuziasti care, la un moment dat, s-au gandit sa faca hamburgeri mai repede decat oricine altcineva, sa agate o chitara pe unul din peretii restaurantului lor, sa faca un show de televiziune in care niste oameni sa fie urmariti 24 de ore din 24 de camere de filmare.

Toti oamenii astia cu idei n-au reusit din prima. S-au luptat cu ei insisi, cu banci, cu finantatori, cu orice probleme. S-au luptat indelung. Iar in cele din urma au reusit. Iar cand au atins in sfarsit succesul, nu si-au incrucisat multumiti bratele pe piept a moarte. Nu si-au rezemat filosofic barbia in maciulia ciomagului de baci. Ci s-au gandit cum sa globalizeze, cum sa cucereasca noi teritorii, cum sa castige tot. S-au inaltat din ce in ce mai sus, din ce in ce mai repede.

La noi nu! La noi e altfel. La noi idei care la altii au prins si au un succes rasunator sunt sortite din prima esecului. Pentru ca nimeni nu intelege ca e nevoie de timp de adaptare, pentru ca nu intelegem ca succesul e unul din cele mai greu de atins lucruri de pe lumea asta. Pentru noi, succesul e ceva ce trebuie sa vina repede. Traseul de la garsoniera din Rahova la vila din Pipera trebuie sa fie scurt. Orice dureaza, nu prezinta incredere. Suntem piata de televiziune cea mai perisabila, cu formate care nu trec de sezonul 2 sau 3, pentru ca nimeni nu are rabdare sa le implementeze treptat. Si asta nu e valabil doar in media. Insa despre asta mai stiu si eu cate ceva. Ideea este ca pentru noi ideile care nu-si scot banii imediat nu sunt bune.

De ce?

    1. carmen serban 4 June 2009
    2. Gabr13l 4 June 2009
    3. bek00letz 5 June 2009
    4. alexandra 5 June 2009
    5. rar3sh 6 June 2009
    6. bek00letz 7 June 2009
    7. danfintescu 9 June 2009

    Add Your Comment

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.