In drum spre Costinesti, unde urma sa avem ultimul eveniment din seria Borsec, ne-am oprit la Mamaia, unde tocmai incepea prima seara de festival. Zoli si Cici (Sistem), Catani (Tour Manager Sistem) si cu mine ne-am dat jos din masina in parcarea Teatrului de vara din Mamaia cu doar cateva minute inainte sa inceapa Festivalul. Am fost invitati acolo de catre Angel Tucana (manager Proconsul si veche cunostinta atat de-a mea, cat si de-a Sistemilor). Ca sa intram ne-a facut rost de badge-uri de interpreti, ceea ce insemna ca aveam acces atat in sala, cat si in backstage. In Mamaia indicele de confort termic temperatura umiditate o luase razna. Pragul critic al celor 80 de unitati fusese cu mult depasit. Atat de mult, incat la cativa pasi dupa ce ne-am dat jos din masina cu aer conditionat hainele ne erau lipite de corp iar pe noi siroiau apele.
Ne-am intalnit cu Angel exact in fata teatrului, ne-am salutat, ne-a dat badge-urile, am intrat. Am stat sus de tot, in spatele travellingului de la TVR. Locuri bune, pentru ca acolo mai adia putin vantul. A inceput festivalul. Ma leaga amintiri placute de Mamaia, pentru ca intr-un an Prima TV a produs acest festival, iar atunci, impreuna cu Simona Mazilescu ne-am ocupat de el. A fost o experienta extrem de utila pentru mine, din care am invatat foarte multe, desi cu siguranta ca nu ne-a iesit deloc bine.
Festivalul de la Mamaia e batran. Si nu din cauza varstei. E batran pentru ca asta se vrea de la el. Festivalul de la Mamaia se sinucide incet in fiecare an. Si intereseaza din ce in ce mai putina lume. Castigatorul de anul trecut de la Mamaia nu a facut nimic in muzica. NIMIC!!! Dar nu vreau sa vorbesc despre festivalul asta in general, pentru ca asta au facut-o altii cu mult mai mult talent decat mine.
In primul rand cineva ar trebui sa inteleaga ca meseria de prezentator tv, la fel ca orice alta meserie necesita o anumita pregatire. Nu poti pune pe oricine sa faca meseria asta, chiar daca e actor. Cei 3 actori care au prezentat Mamaia de anul asta nu au nici o vina. Ei s-au achitat de sarcina ce le-a fost data onorabil. Pe Harap Alb chiar il cunosc: il cheama Pavel Barsan, a fost in Teatrul Studentesc Podul (ca si mine si multi altii) si este un actor talentat, chiar daca putin nebun. De vina pentru prezentarea ingalata, care ar fi plictisit si niste copii oligofreni, este cel care a scris textele. De vina este cine s-a gandit sa-i puna pe cei trei actori de TEATRU sa prezinte un festival de MUZICA.
Nu spun nimic despre concurentii de la interpretare, pentru ca am zis-o deja: batrani. Copii de 18 ani care sa cante muzica de acum 20 de ani…
La un moment dat am plecat in backstage. Culisele Teatrului de vara Mamaia sunt mari. Cabine multe, ca deh, doar e ditai festivalul. Sa aiba artistii unde sa se schimbe, sa se machieze, sa se concentreze. Problema este insa ca acele culise au fost renovate ultima oara pe vremea lui Ceausescu. Pereti scorojiti, gresie sparta pe jos, usi cu clante stricate, becuri chioare care atarna din tavan si nicaieri nici macar un ventilator, darmite un aparat de aer conditionat. Ceea ce insemna ca artistii Romaniei transpirau impreuna si din belsug intr-un loc care aducea a spelunca sordida dintr-un film rusesc. Multi n-au mai rezistat si au iesit pe treptele intrarii artistilor. Acolo ne-am intalnit si cu formatia Proconsul. De la Bodo am aflat cateva bancuri noi, ceea ce e absolut normal, pentru ca el este o mare enciclopedie de bancuri. L-am vazut si pe Mihai Traistariu, destul de absent si raspunzand destul de greu la salut. 1Q Sapro era si el acolo, transpirat nevoie mare din cauza barbii lungi care ii tinea de cald. Toti se vaitau de caldura, de oboseala, de conditii…
Asadar in 2007 Festivalul de la Mamaia s-a mai sinucis un pic. In drum spre Costinesti regretam ca n-am facut cateva poze sa pun aici pe blog, ca sa vedeti cu totii ca stralucirea de pe scena are un antonim perfect in culise. Apoi mi-am zis ca n-are rost sa-mi fac prea mult sange rau. O sa fac pozele la Mamaia 2008, pentru ca sigur nu renoveaza nimeni nimic pana atunci.
ok, Dane, bun postul tau pana la un punct: “Nu spun nimic despre concurentii de la interpretare, pentru ca am zis-o deja: batrani. Copii de 18 ani care sa cante muzica de acum 20 de ani…” Nu sunt de acord cu afirmatia ta. Doar nu ai vrea ca un concurent la interpertare sa “interpreteze” ceva din zilele noastre (vai de ele!, apropos)!?! Melodiile de acum 20 de ani sunt piese de rezistenta si sunt, intr-adevar, o proba pentru cine indrazneste sa le interpreteze. Problema concurentilor este, ca intotdeauna, alegerea gresita a pieselor, si nu ma refer la faptul ca si-ua ales piese de acum nu stiu cati ani, ci la faptul ca au ales piese care nu se potrivesc “coloristicii” lor vocale si nu le pun in valoare calitatile. Pe mine m-a deranjat mai mult bataia de joc de la creatie, s-a falsat si nu s-a vazut ca e un festival national de creatie. ma rog, m-am enervat destul de mult in timpul festivalului 😉 sa uitam ce a fost, macar daca as sti ca cei care s-au ocupat de organizare au pus suflet in ceea ce au facut, insa cred ca pe toti ii doare un singur lucru: ce mananca/bea maine. pacat.
numai bine si spor la treburi!
fleurdumal, eu nu sunt de acord cu tine. Pentru ca, in cazul in care Mamaia este un festival de muzica veche, atunci tu ai dreptate. Insa nu se spune nicaieri asta. Ba, mai mult, la creatie se bate lumea cu pumnii in piept cu compozitii moderne. In alta ordine de idei, copiii aia chiar isi fac sperante si vad in Mamaia o rampa de lansare. Insa nimeni din industria muzicala a anului 2007 nu va investi intr-un astfel de “copil batran”. Si atunci festivalul de la Mamaia ramane locul ala unde poti castiga o masina si o seara in care sa te vada prietenii la televizor. De-aia se sinucide festivalul asta de la an la an, pentru ca are o ancora mare si ruginita care il tine in trecut.
de acord cu tine, dar ce sa cante? pentru ca ce se “scrie” in ziua de azi numai muzica nu este. sunt insiruiri de samplere, nimic mai mult.
un concurs de interpretare ar trebui sa “te puna la munca”, sa iti puna in valoare calitatile vocale. nu cred ca un ma i a hi sau cum o fi fost vestitul canticel poate fi o proba dupa care un producator muzical sa isi dea seama de calitatile unui artist.
eu propun ceva: sa nu se mai faca Festivalul de la Mamaia si producatorii care isi cauta viitorii artisti pe care-i vor produce (nu pun ghilimele, las asa, sa fie luat la propriu) sa se duca la o prezentare de moda, sa ii aleaga de acolo, pentru ca pana la urma asta e tot ce ne vor arata in showbiz, cum se dezbraca mai bine (de haine, de caracter, de frumos).
festivalul se sinucide intrinsec, din cauza/datorita/multumita organizatorilor compromisi si dornici de a mai manca o bucatica de paine. pentru ca, uite, compozitori ca Hotzart fura piese, mai baga un sampler si a iesit o piesa, iar adevaratii compozitori isi pierd valorile si, pentru a manca acea amarata paine de care vorbeam, se compromit si isi bat joc de tineri.
la preselectie se aleg cumetrii, verisorii, preferatii unora si uite asa ajung in concurs niste copilasi “inocenti”.
inchei cu un exemplu de muzica adevarata, de o mare gaselnita a lumii muzicale/muzicistice/cantacioase pe care am descoperit-o eu si sotul meu:
asculta te rog urmatoarele piese:
1. Andy Williams – Theme from Godfather: http://www.youtube.com/watch?v=PQBW6G0hSrs
2. Alex feat Connect-R – daca dragostea dispare: http://www.youtube.com/watch?v=k23LH245K3M
Asculta doar prima parte din piesa 1 si pe urma laitmotivul/refrenul piesei romanesti! Vezi ce frumos se canta azi? Mai ca iti vine sa plangi!
Exemple cum e cel de mai sus sunt o multime in ziua de azi. Asculta tema de chitara din “Under the Bridge” – RHCP si dupa aia 3rei Sud Est – “Clipe”. Vei avea o revelatie.
Tare faza cu Hotzart. N-o stiam.
Insa per ansamblu vreau sa te corectez intr-un singur loc. Faptul ca exista artisti romani care nu canta nimic este intr-adevar un fapt condamnabil. Insa te-ai intrebat de ce au ei voie sa existe? Pentru ca noi le dam voie! Pentru ca noi mergem la cantarile lor mokka cu iz de mici si ragaieli de bere, pe scene mici sau mari din centre de comuna sau de capitala. Noi ne uitam la emisiunile in care apar. Noi le tragem piesele de pe DC. Noi citim articolele despre cum si-au cumparat ei chiloti de 1245 de euro. NOI!
In acelasi timp, nu toti artistii care vand in Romania la ora asta sunt “artisti”. Si stii si tu asta.
In rest, sunt de acord cu tine. Frumoasa polemica. As vrea sa ma contrazici mai departe! 🙂
normal ca te contrazic 🙂
Da, groaznica revelatie!!!
Te contrazic doar la faza cu “noi” cumparam/facem/dregem 🙂 Uite, eu nu am mers la concerte de genul asta, puteau sa imi dea si… inghetata de fistic :))! am mers la concerte gratuite cu Iris, Holograf, odata a fost si Hrusca… asta da iesire mokka! Doar aici te contrazic, sa nu spui si de mine… insa iti dau dreptate in privinta consumatorilor, care consuma-mananca-crapa in ei muzica “buna” si citesc articole de doi lei (vechi) in loc sa asculte muzica adevarata… nu pot sa cred ca ascult de exemplu un Whitesnake sau hai sa zic ceva si mai aproape de sufletul meu – Diana Krall, si apoi dau peste oana Zavoranu si noul ei videokix…. si sa iti spun ceva: eu am mers mai demult, de fapt chiar foooooarte demult la o petrecere si la un moment dat s-au pus manele. HMMM, toti dansau, am dansat si eu sa nu pic de “tocilara” (eram printre colegi si voiam sa ma dau si eu populara). Mai si spune un baiet: toate femeile danseaza pentru mine sau nu mai stiu xeact cum, ceva de genul asta si se uitau toti la fundurile noastre si aplaudau etc etc… doamne, mai rusine de mine ca atunci nu mi-a fost niciodata. sa imi dau palme, nu alta. normal ca nu am mai dansat si le-am spus sa schimbe muzica. nu au vrut ca doar le placea tuturor, m-am ridicat si am plecat. le-am spus ca doar nu sunt o pipita angajata sa le ridic lor… adrenalina si ca putem petrece si dansa si fara manele. ehhh, am picat de ingamfata. insa… mi-am recapatat demnitatea. oare de ce povestesc chestia asta? :)) poate imi face placere sa vorbesc cu tine 😉 asaaa, si pe urma niciodata nu am acceptat sa se asculte manele sau alte muzichii bune de genul asta in preajma mea, nu am vorbit si nu am lasat sa se vorbeasca despre barfulite de doi lei si rezultatul a fost ca unora a inceput sa le placa queen, de ex, altii au inceput sa citeasca si alte reviste si sa conversam si despre altele…poti fi de gasca si foarte misto si daca nu esti la curent cu ce rage guta sau ce chilotei nu poarta zavoranu.
hei, numai bine, fug la plimbare ca m-am intins la vorba si Cezara s-a pus pe papat biscuiti. 🙂
De fapt si de drept, nu ma contrazici. Asta pentru ca prin acel “noi” nu te includeam neaparat pe tine. Defineam printr-un pronume clasa tuturor celor care nu fac, ci doar consuma muzica.
Educatia asta a oamenilor de care viata te apropie intr-un fel sau altul am incercat-o si eu, e drept, cu cititul cartilor. Cateodata am avut succes, alte dati am fost pur si simplu privit ca un dinozaur ciumat. Oricum, esecurile nu m-au descurajat, iar cei cativa prozeliti castigati mi-au dat si imi dau in continuare energie.
Cezara… Frumos nume…