Cred că asta-i soarta amară a oricărei lucrări în care e arătată și analizată o teorie nouă. Pe lângă un titlu scurt și deștept, e nevoie și de o frază care să lămurească potențialul cumpărător dintr-o ochire despre ce-i vorba. Deci, iaca titlul complet: “Outside In: The Power of Putting Customers at the Center of your Business”.
Două vorbe despre domnul Harley Manning mai întâi. Lucrează din 1998 la un institut de cercetări care se cheamă Forrester. Prin 2010 a ajuns vicepreședinte al companiei. Domeniul lui – mereu același: UX (user experience). A, înainte de Forrester a dezvoltat sisteme interactive de comunicare pentru niște companii “mititele” cum ar fi AT&T sau Dow Jones.
La “Outside In” l-au ajutat și Kerry Bodine cu Josh Bernoff, dar e clar că Harley Manning este MVP-ul echipei.
Domnul Manning și prietenii lui au o teorie extrem de simplă și la obiect, care n-ar avea, la o primă vedere, nevoie de o carte pentru a fi explicată. Pe scurt, ei zic așa: dacă tot ai de gând să-ți construiești propria afacere, în loc să pornești de la ceea ce produci și apoi să încerci să convingi oamenii să “te cumpere”, mai bine faci invers. Pornești de la o nevoie știută sau măcar intuită a publicului tău țintă și apoi calculezi cel mai eficient mod de a satisface cât mai deplin această nevoie. Logic, nu?
“Outside In” dovdedește că nu-i chiar atât de simplu pe cât pare. Pentru că e foarte ușor să te abați de la calea cea dreaptă în oricare din etapele conceperii unui nou produs (fie că vorbim despre o trusă de scule sau despre un nou portal online de rezervare a biletelor de avion). De ce e ușor? Pentru că ți-e ție mai ușor să faci lucrurile într-un fel și, din comoditate, din neștiință sau din amândouă, alegi să nesocotești experiența cumpărătorului tău în favoarea propriului confort. Bine, ăsta e doar un exemplu din cele pe care Harley Manning le dă în “Outside In” despre cât de ușor e să fii convins că ai un produs câștigător când te paște de fapt o mare ratare.
O altă serie de exemple din “Outside In” te va ajuta să înțelegi că, de cele mai multe ori, nu avem de-a face cu produse care sunt total greșite. Ci, la o analiză minuțioasă, vei vedea că e vorba doar despre câteva elemente din experiența pe care cumpărătorii o au în interacțiunea cu produsul tău. Și că, odată îndreptate punctele nasoale de contact, brusc un mare flop se dovedește a fi un succes.
“Outside In” nu e, așadar, doar o carte despre o teorie. E despre cum să nu uiți principiul după care te ghidezi, oricât de mari ar fi ispitele. O recomand pentru oricine, în orice domeniu, pentru că te va ajuta să înțelegi că e important să te uiți mereu la munca ta nu doar din punctul tău de vedere, ci mai ales din al celui pe care munca ta îl vizează.
Sigur că domnul Manning nu scrie pentru acei puțini revoluționari care aruncă pe piață bombe disruptive ca metroul sau Napster-ul. Pentru că, dacă te te gândești la experiența oamenilor de a călători pe sub pământ precum cârtițele sau cea de a asculta muzică fără plăcerea de a citi sleeve notes la un vinil sau măcar de a admira coperta tipărita a unui CD, s-ar putea să conchizi că astea-s lucruri de care nu va fi niciodată nevoie pe lume. Și ai greși.
“Outside In: The Power of Putting Customers at the Center of your Business” de Harley Manning, Kerry Bodine și Josh Bernoff nu a fost până acum tradusă în românește, deși eu cred că ar avea ceva cititori dacă ar fi. O găsiți pe Kindle aici.
Citatul meu preferat din “Outside In: The Power of Putting Customers at the Center of your Business” de Harley Manning, Kerry Bodine și Josh Bernoff este*:
“E mai ușor să faci să pară rezonabilă o idee profundă, decât să faci să pară profundă o idee rezonabilă.”
*traducerea îmi aparține