Muzica românească pe YouTube – o statistică (beta)

De când m-am apucat să scriu câte două articole pe săptămână despre ce se mai întâmplă în industria muzicală de la ei de-acolo, de peste Atlantic sau Mânecă, mi-am dat seama că avem mare nevoie să luăm mult mai în serios online-ul. Nu ai cum să îți dai seama cât de important e streamingul în ziua de azi dacă nu stai să îl analizezi un pic chiar și pe ăsta al nostru, fie el anemic și palid.

Oricât am încerca noi să ne îmbătăm cu apă rece, suntem departe de etapa în care să existe la noi în patrie vreun serviciu de streaming care să conteze cu adevărat. E drept că Zonga și Deezer au ieșit din anonimat după ce au încheiat deal-uri de distribuție la pachet cu Vodafone și Orange. E drept și că există vreo câțiva ciudați (între care mă număr și eu) care plătesc abonament la Apple Music. La fel cum sunt și vreo câteva zeci de oameni care s-au făcut luntre și punte până au reușit să-și fac cont pe Spotify despre care, precum americanii pe vremea străbunicilor noștri, se tot zvonește că vine, da’ nu mai apare.

Ceea ce urmează este o statistică a canalelor de YouTube a 6 din jucătorii majori ai industriei muzicale românești. Criteriul pentru care i-am ales este notorietatea. Vă rog să înțelegeți că vă propun un experiment. Informațiile care urmează sunt publice, sintetizate de mine personal și vă stau la dispoziție pentru a le utiliza cum doriți, cu condiția să menționați întotdeauna sursa.

De asemenea, v-aș ruga să îmi spuneți cât mai repede și cuprinzător dacă unealta pe care v-o pun azi la dispoziție vă este de ajutor, dacă vi se pare măcar un pic interesantă și cam ce alte informații v-ar putea ajuta. Dacă se va dovedi că munca mea (care e de chinez bătrân, vă rog să mă credeți!) vă este de folos am de gând să repet demersul ăsta o dată la două luni, rafinând de fiecare dată informațiile pe care vi le ofer, pentru a deveni din ce în ce mai relevant.

Intro

Am analizat canalele de YouTube ale următorilor jucători din industrie: Cat Music, Roton, Media Pro Music, Universal Music, Global Records și HaHaHa Production. Am luat în considerare exclusiv videourile cu muzică nouă (piese originale și remixuri), nu am luat în seamă teaserele, înregistrările live, filmele de making of (da, se scrie cu un singur „f”, pentru numele Zeului Limbii Engleze!!).

Perioada analizată este de la 1 aprilie până la 18 mai (inclusiv). Vizualizările sunt cele care erau afișate în data de 18 mai, de acolo am pornit această analiză și totul se bazează pe informațiile înregistrate în acea zi. Canalul Universal Music România nu a postat nimic în perioada cercetată, acesta fiind motivul pentru care n-o să găsiți nimic despre el.

Număr de subscriberi

Topul canalelor cercetate arată după cum urmează:

  1. Cat Music România – 3.328.168 subscriberi
  2. Media Pro Music – 1.672.517 subscriberi
  3. Roton – 1.624.087 subscriberi
  4. HaHaHa Production – 890,966 subscriberi
  5. Global Records – 254,772 subscriberi
  6. Universal Music România – 12,132 subcriberi

Totalul de subscriberi ai canalelor analizate: 7.782.642

Cota de piață deținută de fiecare canal analizat (raportat la totalul de mai sus):

  1. Cat Music România – 42,76%
  2. Media Pro Music – 21,49%
  3. Roton – 20,87%
  4. HaHaHa Production – 11,45%
  5. Global Records – 3,27%
  6. Universal Music Romania – 0,01%

Număr de piese lansate

După cum am mai spus, am luat în considerare doar piesele noi (licențiate sau nu) și remixurile.

  1. Cat Music – 27 (23 originale, 3 licențe, 1 remix)
  2. Roton – 21 (19 originale, 1 licență, 1 remix)
  3. Media Pro Music – 19 (17 originale, 0 licențe, 2 remixuri)
  4. Global Records – 18 (7 originale, 0 licențe, 11 remixuri)
  5. HaHaHa Production – 6 (5 originale, 0 licențe, 1 remix)

Limba în care sunt cântate

Procentul din dreptul fiecărui număr reprezintă cât la sută din piesele lansate pe acel canal de YouTube sunt cântate în limba respectivă. Topul este în funcție de procente:

Piese în limba română:

  1. Global Records – 15 (83,33%)
  2. HaHaHa Production – 3 (50%)
  3. Cat Music – 13 (48,15%)
  4. Media Pro Music – 7 (36,84%)
  5. Roton – 6 (28,57%)

Piese în limba engleză

  1. Roton – 13 (61,9%)
  2. Media Pro Music – 10 (52,63%)

  3. HaHaHa Production – 3 (50%)
  4. Cat Music – 11 (40,74%)
  5. Global Records – 3 (16,67%)

Piese în limba spaniolă

  1. Cat Music – 2 (7,41%)

  2. Media Pro Music – 2 (10,52%)
  3. Roton – 0

  4. Global Records – 0
  5. HaHaHa Production – 0

Piese în spangleză (mix de spaniolă și engleză)

  1. Roton – 2 (9,52%)
  2. Cat Music – 0
  3. Media Pro Music – 0
  4. Global Records – 0
  5. HaHaHa Production – 0

Piese instrumentale (sau cu linie vocală nearticulată)

  1. Cat Music – 1 (3,71%)
  2. Roton – 0
  3. Media Pro Music – 0
  4. Global Records – 0
  5. HaHaHa Production – 0

Suportul video al piesei

Procentul din dreptul fiecărui număr reprezintă cât la sută din piesele lansate pe acel canal de YouTube au suportul video respectiv. Topul este în funcție de procente.

Videoclipuri (piese lansate cu videoclip)

  1. Cat Music – 22 (81,48%)
  2. Media Pro Music – 14 (73,68%)
  3. Roton – 12 (57,14%)
  4. HaHaHa Production – 3 (50%)
  5. Global Records – 7 (38,8%)

Lyric Video (piese lansate cu lyric video)

  1. Roton – 5 (23,81%)
  2. Media Pro Music – 4 (21,05%)
  3. HaHaHa Production – 1 (16,67%)
  4. Cat Music – 1 (3,71%)
  5. Global Records – 0

Fotografie (piese lansate cu o fotografie sau un GIF ca suport grafic)

  1. Global Records – 11 (61,11%)
  2. HaHaHa Production – 2 (33,33%)
  3. Roton – 4 (19,05%)
  4. Cat Music – 4 (14,81%)
  5. Media Pro Music – 1 (5,26%)

Cea mai aglomerată dată

Ziua în care pe canalul YouTube respectiv s-au lansat cele mai multe piese. Aici nu există top, am ordonat canalele în funcție de cota de piață.

  1. Cat Music – 3 piese miercuri, 26 aprilie
  2. Roton – 2 piese joi, 13 aprilie și luni, 15 mai
  3. Media Pro Music – 3 piese marți 16 mai
  4. Global Records – 16 piese, joi, 13 aprilie
  5. HaHaHa Production – N/A

Total views & media pe clip

Este vorba despre numărul total de vizualizări al pieselor cercetate de pe fiecare canal în parte. Media pe clip este numărul din paranteză și este rezultatul împărțirii numărului total de piese cercetate la numărul total de vizualizări al respectivelor piese pentru perioada menționată mai sus. Topul este în funcție de numărul mediu de vizualizări pe fiecare piesă, pentru că am considerat că numărul total de vizualizări este influențat direct de numărul de subscriberi și de cel total al pieselor lansate în acea perioadă.

  1. Cat Music – 24.508.868 (medie pe clip: 907,736)
  2. Media Pro Music – 7.888.994 (medie pe clip: 415.210)
  3. Roton – 5.202.693 (medie pe clip: 247.747)
  4. Global Records – 2.838.308 (medie pe clip: 157.684)
  5. HaHaHa Production – 933,119 (medie pe clip: 155.520)

Clipuri cu peste 1 milion și cu peste 5 milioane de vizualizări

  1. Cat Music: 7 > 1.000.000 ; 2 > 5.000.000
  2. Media Pro Music: 2 > 1.000.000; 0 > 5.000.000
  3. Roton: 1 > 1.000.000; 0 > 5.000.000
  4. Global Records: 1 > 1.000.000; 0 > 5.000.000
  5. HaHaHa Production: 0 > 1.000.000; 0 > 5.000.000

Cel mai vizionat clip

Este vorba despre clipul care a a fost lansat în perioada cercetată și care în data de 18 mai avea cele mai multe vizualizări.

  1. Cat Music – Delia & Macanache – „Rămâi cu bine”: 6.550.698
  2. Ami – “Mă omoară” – 2.504.433

  3. Roton – Klyde – “Chemistry” – 1.934.599
  4. Global Records – Karmen – “Minte-ma” – 1.095.728

  5. HaHaHa Production: Paul Damixie – “Get Lost” – 545.077

Like-uri și dislike-uri (medie pe clip)

Este suma like-urilor primite de clipurile lansate în perioada cercetată. Media s-a aflat împărțind totalul la suma clipurilor lansate în această perioadă. Clasamentul este în funcție de media pe clip, pentru că mi s-a părut mai relevant decât totalul, care depinde de numărul de abonați și de numărul de clipuri lansate. Rubrica „Dislike vs. Like” arată ce procent din Like-uri este reprezentat de Dislike-uri. Cu cât mai mic este procentul, cu atât mai plăcut este clipul.

Like

  1. Cat Music – 286.688 (medie pe clip 11.945)
  2. Media Pro Music – 98.397 (medie pe clip 5179)
  3. HaHaHa Production – 17.177 (medie pe clip 2863)
  4. Global Records: 35.235 (medie pe clip 1958)
  5. Roton – 34.503 (medie pe clip 1.643)

Dislike

  1. Global Records – 1.545 (medie pe clip 86)
  2. HaHaHa Production – 631 (medie pe clip 105)
  3. Roton – 4.402 (medie pe clip 210)
  4. Media Pro Music – 6.770 (medie pe clip 356)
  5. Cat Music – 16,617 (medie pe clip 692)

Dislike vs. Like

  1. Roton – 12,78%
  2. Media Pro Music – 6,87%
  3. Cat Music – 6,73%
  4. Global Records – 4,39%
  5. HaHaHa Production – 3,91%

Views pe zi total și medie

Deși vizualizările pe YouTube nu sunt egale pe zile și tind să scadă ca ritm de creștere după o primă perioadă, mi s-a părut important să fac o medie a creșterii clipului pe zi. Așa că am împărțit numărul total de views la numărul de zile care trecuseră de la lansarea clipului. După ce am făcut asta cu fiecare clip, am adunat aceste valori pentru a vedea cam câte vizualizări pe zi a avut canalul respectiv de YouTube care să fi fost generate doar de clipurile noi. Media am calculat-o împărțind numărul total de vizualizări la numărul total de clipuri. Media este valoarea din paranteză.

  1. Cat Music – 1.188.955 (49.540)
  2. Media Pro Music – 701.081 (36.899)
  3. Roton – 265.343 (12.635)
  4. HaHaHa Production – 164.838 (10.806)
  5. Global Records – 125.925 (6.961)

Top views pe zi

Calculate pe sistemul de mai sus:

  1. Delia & Macanache – “Rămâi cu bine” – 344.774 (Cat Music)
  2. Alina Eremia – “NaNaNa” – 293.383 (Media Pro Music)
  3. What’s Up – „La tine” – 273.768 (Cat Music)
  4. Ami – “Mă omoară” – 178.888 (Media Pro Music)
  5. Betty Stoian feat. Matteo – „Bine pentru tine” – 95.494 (Media Pro Music)
  6. Ilinca & Alex Florea – „Yodel It” – 81912 (Cat Music)
  7. Klyde – “Chemistry” – 49.605 (Roton)
  8. ANDI – “Anii ce-o sa vina” – 39.949 (Roton)
  9. Karmen feat. Achi – “Viciul meu” – 38.236 (Global Records)
  10. Cardinale – “Forever Young” – 37.590 (Roton)
  11. Feli – “Cine iubește și lasă” – 36.709 (HaHaHa Production)
  12. Karmen – “Minte-ma” – 30.437 (Global Records)
  13. Nicoleta Nuca feat. Nosfe – “Insula” – 24.905 (Global Records)
  14. Paul Damixie – “Get Lost” – 15.141 (HaHaHa Production)
  15. Siviu Pașca – “Galaxia” — 6.878 (HaHaHa Production)

Worst views pe zi

Calculate pe sistemul de mai sus. Aici e rău să fii pe primul loc:

  1. The Motans Feat. Delia – Weekend (Exploit & lostnkved Remix) – 72 (Global Records)
  2. The Motans Feat. Delia – Weekend (DJ Asher Remix) – 74 (Global Records)
  3. The Motans Feat. Delia – Weekend (Romanescu Codrin Remix) – 100 (Global Records)
  4. Aston Merrygold – “One Night in Paris” – 560 (HaHaHa Production)
  5. Ceva feat. Stefan Matei – “Who’s to Blame” – 620 (Media Pro Music)
  6. Vunk – “Camera Ei” (John Deeper Remix) – 827 (Roton)
  7. Lora – “I Know” (Sybro Remix) – 1152 (Media Pro Music)
  8. Mario Joy – “SuperHero” – 1172 (Media Pro Music)
  9. August Day – “WHEN” – 1205 (HaHaHa Production)
  10. Nick Kamarera feat. Alinka – “Hawaii” – 1.247 (Roton)
  11. Gabriel !xea feat. Vedo – 1.296 (Roton)
  12. QSTMRKS feat Broderick Jones – „Bad for Asking” – 1.803 (Cat Music)
  13. Ruben – „Go Back in Time” – 2.500 (Cat Music)
  14. Xenia – „Lost in Time” – 3.928 (Cat Music)
  15. Smiley – “De unde vii la ora asta?” (Paul Damixie Remix) – 4345 (HaHaHa Production)

Cele mai populare

Ce procent din Like-uri este reprezentat de Dislike-uri. Cu cât mai mic este procentul, cu atât mai plăcut este clipul. Am luat top 3 al fiecărui canal de YouTube analizat.

  1. DARA – “Istoria unei fete” –  1,62% (Global Records)
  2. Carla’s Dreams – “Până la sânge” (Vanotek Remix) – 1,90% (Global Records)
  3. Lissa – “In My City” 2,15% (Cat Music)
  4. Giulia – “Ne vedem noi” –  2,79% (Media Pro Music)
  5. Zhao feat. Liviu Teodorescu – “Siluete” – 2,82% (Media Pro Music)
  6. Ilinca – “Amici”  2,85% (Cat Music)
  7. ANDI – “Anii ce-o sa vină” – 3,05% (Roton)
  8. Carla’s Dreams – “Pana la sange” (Afgo Remix) – 3,05% (Global Records)
  9. Smiley – “De unde vii la ora asta?” (Paul Damixie Remix) –  3,06% (HaHaHa Production)
  10. Ami – “Mă omoară” – 3,18% (Media Pro Music)
  11. Jukebox & Bella Santiago 3,24% (Cat Music)
  12. Reea – “1, 2, 3” – 3,37% (Roton)
  13. Paul Damixie – “Get Lost” – 3,50% (HaHaHa Production)
  14. Feli – “Cine iubește și lasă”— 3,50% (HaHaHa Production)
  15. Manuel Riva feat. Misha Miller – 4,46% (Roton)

Cele mai puțin populare

Ce procent din Like-uri este reprezentat de Dislike-uri. Cu cât mai mic este procentul, cu atât mai plăcut este clipul. Aici e rău să fii pe primul loc.

  1. Corina – “Fernando” – 53,21% (Roton)
  2. Ceva feat. Stefan Matei – “Who’s to Blame” – 31,76% (Media Pro Music)
  3. The Motans Feat. Delia – „Weekend” (Romanescu Codrin Remix) – 18,18% (Global Records)
  4. Aston Merrygold – “One Night in Paris” – 17,99% (HaHaHa Production)
  5. Ruben – Go Back in Time – 16,98% (Cat Music)
  6. Alex & The Fat Penguins – “Omul fără zei” – 16,35% (Media Pro Music)
  7. Cosy feat. Elena B – Parte din Tine 16% (Cat Music)
  8. Mario Joy – “SuperHero” – 15,73% (Media Pro Music)
  9. College Girls – “Todo o Nada” – 13,01% (Roton)
  10. Klyde – “Chemistry” 12,9% (Roton)
  11. Vanotek – Take the Highway (Claudio Cristo Remix) – 11,90% (Global Records)
  12. The Code – “Valentine” – 11,07% (Global Records)
  13. QSTMRKS feat Broderick Jones – Bad for Asking 10,03% (Cat Music)
  14. August Day – “WHEN” – 5,59%
  15. Siviu Pasca – “Galaxia” – 5,00% (HaHaHa Production)

Toate aceste statistici sunt o propunere pe care v-o fac. Dacă vi se pare util, voi publica această statistica și voi face și niște interpretări ale ei, bazate pe istoricul datelor. O mică parte din rezultate vor fi publicate sub forma unui articol, în timp ce restul informațiilor vor fi trimise sub formă de newsletter tuturor abonaților mei. Formularul de înscriere la newsletter se află în josul paginii. Aștept cu nerăbdare sugestii, reclamații, comentarii și, mai ales, idei de cum aș putea să duc cercetarea asta mai departe.

sursa imagini: Playtech