Paul McCartney dă în judecată casa de discuri Sony/ATV în încercarea de a revendica, anul viitor, drepturile de autor asupra catalogului The Beatles.
De fapt, totul a început cu mult mai mult timp în urmă: în 2008 McCartney a început procesul de revendicare a drepturilor de autor pentru 178 de melodii ale trupei The Beatles.
Potrivit legii drepturilor de autor din 1976, compozitorii pieselor compuse înainte de 1978 pot să își recapete drepturile de autor pe teritoriul Statelor Unite la 56 de ani după cedarea lor prin contract.
Asta înseamnă că publishing-ul, pe teritoriul S.U.A., pentru partea lui McCartney din piesele Beatles va începe să expire în 2018, la 56 de ani după ce primul hit al The Fab Four, “Love Me Do“, a fost compus și înregistrat în 1962.
Pe lângă “Love Me Do”, în următorii ani va expira și publishing-ul pentru hituri cum ar fi “All You Need Is Love” și “I Wanna Hold Your Hand“.
În plângerea sa, McCartney susține că Sony/ATV a refuzat să confirme până în acest moment că va transfera drepturile rezultate din publishing înpoi către compozitor la expirarea perioadei de 56 de ani, în pofida unor repetate solicitări.
Un reprezentant al lui McCartney afirmă: “Paul McCartney a iniţiat un process la Curtea Federală din New York împotriva companiei Sony/ATV pentru a-şi asigura revendicarea drepturilor de autor asupra melodiilor scrise cu John Lennon şi înregistrate cu The Beatles, în conformitate cu legea americană asupra drepturilor de autor. Procesul a fost depus în cadrul Curtii Districtului de Sud a New York-ului, iar cazul poartă numarul 17cv363.”
Prima solicitare a lui McCartney pentru re-obținerea drepturilor cedate publisher-ului a fost depusă în octombrie 2008, pentru “Love Me Do”, pentru care drepturile americane de publishing expiră în 2018.
De atunci, McCartney a mai depus o serie de cereri de reziliere a drepturilor, printre care şi un dosar ce conţine nu mai puţin de 40 de piese (în decembrie 2010).
„Timp de câţiva ani după primul aviz de incheiere, nu au dat niciun semn cum că au contestat eficacitatea iniţiativei lui Paul McCartney”, arată depoziția lui. „Cu toate acestea, afiliaţii lor s-au opus cel puţin unui artist în ceea ce priveşte incheierea transferurilor, în baza legii din 1976.”
Asta pare să facă referință la Duran Duran și la încercarea lor eșuată de a anula proprietatea Sony/ATV asupra pieselor lor – un proces care a avut loc în decembrie, în Marea Britanie.
Avocatii trupei Duran Duran au încercat să se folosească de legislaţia din Statele Unite privind drepturile de autor, însă judecătorii britanici au ales să folosească interpretarea britanică a legii, dând companiei Sony/ATV câștig de cauză.
Simon Le Bon, solistul trupei Duran Duran, a comentat în legătură cu hotărârea: “Comportamentul celor de la Sony/ATV ne-a lăsat un gust amar, asta e clar. Sunt sigur că alți artişti, aflaţi în situaţii similare, ar fi la fel de furioși şi dezamăgiți ca noi. Sperăm ca această metodă de judecată să nu fie acceptată. Am emis avize de reziliere pentru drepturile noastre de publicare în Statele Unite, crezând că este doar o simplă formalitate. La urma urmei, legea este în America.”
“Compania Sony/ATV a câstigat o mulţime de bani pe seama noastră. Parcă ar fi imaginea urâtă şi demodată a imperialismului şi lăcomiei corporatiste. Am crezut că un astfel de comportament faţă de artişti nu mai există de mult – dar se pare că m-am înşelat.”
Drepturile de autor deţinute în acest momet de Paul McCartney sunt administrate de propria sa companie, MPL Communications – care, în acelaşi timp, este un client administrat de compania Kobalt.
sursa: Music Business Worldwide
sursa imagini: Business Insider , stereogum