Despre Radio Romania Actualitati am mai scris, de mai multe ori de bine si o singura data de rau. Din pacate acea oara unica a avut drept prilej tot sloganul de post, cel care a “tinut pasul cu viata” gafaind amarnic vreme de cativa ani. Ei bine, cu mare tam-tam, RRA s-a rebrand-uit acum cateva luni. Jingle-uri noi, emisiuni noi, ce mai… oamenii au muncit. N-am sa ma apuc sa iau la puricat grila de programe pentru ca nu am eu caderea sa fac asta. Tin doar sa mentionez ca apreciez foarte mult prezenta emisiunii de sport de seara, care prinde bine soferului mascul obosit de sute de kilometri de drum. (Pentru cei care nu au citit articolele mele anterioare despre acest post de radio, eu ascult RRA atunci cand sunt la volan si calatoresc prin tara pentru ca are o acoperire generoasa si pentru ca vorbaria ma tine treaz mai abitir decat muzica, fie ea de orice fel).
Carevasazica s-au scarmanat mintile luminate ale radioului national de slogan nou si din cine stie ce ungher napadit de complex de inferioritate s-a fatat sloganul, ba sa am pardon, SLOGANUL! Este el, unicul, inegalabilul, infailibilul! Seria de cuvinte magice menita sa ne faca pe toti sa intepenim pe frecventa lor. Sunteti pregatiti? Ca eu n-am fost! Cand l-am auzit prima data eram pe un drum al patriei. L-a cuvantat unul dintre prezentatori. Am lasat cele sapte (magic numar) cuvinte sa mi se adanceasca in minte. Apoi l-am simtit. La inceput usor, in gatlej, ca o impresie doar. Apoi din ce in ce mai hotarat, croindu-si rapid drum in sus spre cavitatea bucala, pentru ca in cele din urma sa evadeze intru libertatea relativa a habitaclului masinii care si-a vazut impasibila mai departe de drum. Despre hohotul de ras era vorba.
“STIRI, MUZICA, MAI MULT DECAT TE ASTEPTI”
Booon. Ne linistim, da? Nu voi face teoria sloganului, ca n-avem vreme pentru asta. Profanilor le spun ca acest termen desemneaza o sintagma scurta care are drept unica misiune a convinge publicul sa achizitioneze un anumit produs. Sa luam firul de par la despicat! Cand asculti un post de radio, oricare ar fi el, o faci pentru stiri sau pentru muzica. Ca filmele le vezi in alta parte. Asta inseamna radio: stiri si muzica. Ponderea este hotarata de tipologia radioului respectiv. Putine sunt nisele in care la radio auzi altceva. Deci primele doua cuvinte ne spun doar ca suntem pe o frecventa a unui post de radio la fel ca toate celelalte din lumea asta mare. Booon! Stai sa vedem, ca poate au inceput ei mai moale ca sa atinga culmile persuasiunii in partea a doua. “Mai mult decat te astepti”. Poate nu sunt eu infricosator de inteligent, da’ daca imi spune cineva ca un lucru “imi depaseste asteptarile” se cheama ca eu, in momentul de fata, de la acel produs, nu am cine stie ce pretentii. Cu alte cuvinte, prin sloganul asta, postul de radio national recunoaste ca n-ai ce sa prea astepti din partea lor. Sau, mai precis, in cei 85 de ani de existenta de pana acum, nu le-a prea iesit lor calimera, da’ sa vezi de-acum incolo!
Au fost ani multi (cei mai multi din istoria acestui post de radio) in care Radio Romania era singura optiune de divertisment radiofonic legal. Alternativele dizidente emiteau cateva ore seara, erau bruiate si te expuneau riscului de a contribui involuntar la ctitorirea Canalului Dunare – Marea Neagra, suprema realizare a Intaiului Fiu al Tarii, tov. Nicu Ceasca. Asadar publicul de peste 40 de ani (care reprezinta o buna felie a targetului acestui post de radio) cunoaste produsul extrem de bine, i-a urmarit evolutia si are asteptari clare. Prin sloganul asta, ei vin si recunosc ca pana acum au cam dat-o in bara. Ca abia acum vor depasi asteptarile auditorilor. Asta dupa ce, repet, pret de cativa ani “au tinut pasul cu viata”, ceea ce ma facea sa-mi imaginez bietul post national de radio undeva, la reanimare, cu perfuzii infpite in fiecare mufa de mixer si cu un puls abia sesizabil.
Dragii mei oameni din RRA, va vorbesc in calitate de ascultator. Aveti programe multe, livrati mai mult continut decat oricine in tara asta, ati reusit de foarte multe ori sa ma emotionati sau sa ma ajutati sa invat o multime de lucruri, sunteti singurii care transmiteti sport in direct. Aveti un public fidel ca niciun alt radio din tara asta. Adica sunteti SMECHERI! Asumati-va rolul asta. Laudati-va cat cuprinde! Ca daca voi porniti de la ideea ca lumea nu asteapta cine stie ce din partea voastra, nu prea va vaz bine. Generatiile se innoiesc, iar publicul vostru fidel o ia binisor spre loc cu verdeata. Iar cei ce vin din spate sunt ascultatori de radio care au avut dreptul de a alege din frageda pruncie. Si cu siguranta ca nu vor alege un post de radio care recunoaste umil, cu mana pe inima, ca e fix ca oricare alt post de radio din tara asta (stiri si muzica) si ca e constient ca nu e capabil sa creeze coscogea expectanta (mai mult decat te astepti).