În ceea ce privește planurile Facebook-ului de a se băga peste treaba de-alde Spotify și YouTube în lumea streaming-ului muzical, nu mai este vorba de “dacă”, ci de “când”. Acum o lună vă povesteam că imensitatea asta de firmă de social media făcea angajări pentru un director de music licensing. Proaspătul angajat va lucra, evident, împreună cu Tamara Hrivnak – noul director Facebook responsabil de strategia muzicală globală, un profesionist respectat care a lucrat pentru YouTube și Warner Music Group. Dar despre ea v-am mai povestit.
Facebook s-a pus serios pe treabă, dacă tot s-a apucat de angajat. Se pare că recrutează directori pentru nu mai puțin de 3 posturi, scopul principal al acestora fiind muzica. Dacă vă gândiți să trimiteți CV-ul, vă rog eu verificați-vă viza de America, pentru că joburile sunt la sediul central, adică în Menlo Park, California.
Se caută un Label Music Business Development Lead care va avea rolul de a “conduce strategia Facebook și negocierile cu casele de discuri din întreaga lume”, dar și de a colabora cu echipele de produs și cu cele de parteneriate media, astfel încât rezultatul să fie cea mai bine coordonată și bună structură de licențiere din această clasă de produs.” V-ați prins, da? Citatele fac parte chiar din textul anunțului Facebook.
Mai mult decât atât, candidatul ideal va “lucra direct cu produsul Facebook, dar și cu echipele de parteneriat pentru a asigura o strategie muzicală coerentă, care să sprijine efortul de a crea o lume puternic conectată cu Facebook”.
Și, din nou, candidații pentru oricare din joburile disponibile trebuie să aibă un minim de 8 ani de experiență în managementul parteneriatelor muzicale plus “experiență în negociere de muzică digitală pentru compoziții muzicale.” Frățioare, la ce limbaj folosesc, zici că-i vorba despre fizică cuantică, nu despre drepturi de autor. Facebook angajează oameni și pe alte două posturi, care se axează pe publishing: North America Music Publishing Business Development Lead și International Music Publishing Business Development Lead.
Bun. Acuma, lăsând păsăreasca laopaișpe, cam care ar părea să fie planurile Facebook?
Angajările astea de care abia vorbirăm, plus postul de Legal Director of Music Licensing care taman ce s-a eliberat, plus proaspăt sosita Tamara Hrivnak (din imaginea de mai sus) egal nucleul de cinci oameni al unei echipe de licențiere de muzică.
În altă ordine de idei, Mark Zuckerberg, ăl de-a zămislit Facebook, a declarat de curând că “marea strategie pe care o punem în practică în momentul de față este că tot ce înseamnă video va avea prioritate.” Și uite-așa am ajuns noi să ne scărpinăm în creștet și să ne tot dăm cu presupusul. Una din ipotezele ce s-au vehiculat a fost cum că UMG și Sony ar putea să semneze un deal cu Facebook pentru Vevo, chestie care ar mai potoli din prioritățile ce nu-i dau pace lui nenea Zuckerberg.
Cu toate astea, se pare că Facebook are intenții și mai serioase în ceea ce privește muzica. Acuma, pe bune, oare expresia “o strategie muzicală coerentă” n-are un iz de un serviciu de streaming audio și altul de video, care ar cam putea fi lansate în curând?
Nu de alta, da’ în California Facebook mai are un job de oferit: Head of Global Intellectual Property Operations. Apăi, aluziile-s cam clare. În aceeași groaznică limbă păsărească de “hașer”, ni se explică oarecum ce ar avea de făcut omu’ ăsta: “Cu accentul pe care noi îl punem pe media, comerț și reclamă pentru produsele cu potențial, atenția specială acordată evoluției sistemului nostru de management al posibilităților de risc pentru reclame, bunuri, muzică și video este una din cheile pentru succesul potențialilor candidați.” Lăsați un pic restul limbii de lemn și proptiți-vă ochii în enumerație. Treaba-i clară: “muzică și video” – două entități separate.
În cazul în care vă întrebați de ce e atâta agitație, iaca niște informații care s-ar putea să facă un pic de lumină în sat.
Spotify a anunțat acum ceva vreme că a depășit 50 de milioane de abonați plătitori la nivel global, un salt de 10 milioane față de cifra anunțată acum 6 luni. Se pare că platforma are cam 125 de milioane de useri în lume, dacă e să-i numărăm și pe ăia care preferă să folosească serviciul de streaming gratuit, care conține publicitate. Asta face din Spotify liderul pieței de streaming audio în momentul ăsta.
Acum 5 luni, Facebook a anunțat că numărul total de useri la nivel globali era de 1.86 miliarde. Aritmetica simplă ne arată că pentru a ajunge la 50 de milioane de abonați plătitori n-ar trebui să convingă decât 2,7% din userii săi. Ceea ce pare mai mult decât fezabil.
Așa că e cazul să băgați punga de popcorn în cuptorul cu microunde. Bătălia pentru supremația streaming-ului e departe de a fi terminată. S-ar putea ca ea abia să înceapă.