Știiiiiiiiiiu! Trebuia publicată de mult. Așa e. Iar vina o port eu, singur-singurel. Pentru că mi-am tras pe platouașul de activități mai mult decât am putut duce, fix cum face tot omul zilelor noastre, și am fost nevoit să prioritizez. Și cum nu murea nimeni dacă nu terminam eu statistica asta, abia acum, când lucrurile par să intre într-un ritm normal, iar șirul nopților nedormite astă-vară pare că și-a luat definitiv gheara din creierul meu, mă apuc de 2018. Însă promit solemn în barba mea proprie, dar și în fața voastră, că în 2020 o să ies cu statistica pe 2019 până să înceapă sezonul de festivaluri.
În caz că nu știați, eu în 2018 am publicat primul “volum” al acestui studiu, despre anul 2017. Sper ca anul ăsta să îmi iasă mai bine, că mai repede sigur nu mi-a ieșit.
Ce avem noi aici?
Încerc să întocmesc un barometru al marilor festivaluri din România, însă nu unul relevant pentru agențiile de advertising și potențialii parteneri, ci pentru artiști, manageri și cam toate celelalte meserii pe care le cuprinde industria muzicală.
Ce festivaluri am studiat?
Am ales să studiez doar festivalurile care cuprind mai multe genuri muzicale, pentru că ele sunt și cele care atrag cei mai mulți oameni, cei mai mulți parteneri și prin cota de piață deținută, reprezintă majoritatea. În plus, studiind ponderea genurilor muzicale din fiecare festival, ponderea artiștilor români față de artiștii străini și țările din care se importă artiști cel mai masiv, eu cred că poți să tragi niște concluzii interesante cu privire la trendurile din muzică și din industria de live. Festivalurile dedicate unui singur gen muzical (sau unor genuri foarte apropiate) tind să fie mai stabile, mai “monotone” din punctul de vedere al studiului pe care îl intreprind eu.
Anul ăsta m-am oprit la (în ordine alfabetică): Afterhills, Awake, Electric Castle, Neversea, Summerwell, Untold. Știu că Awake și Summerwell nu-s nici pe departe la fel de mari ca alde Untold sau Afterhills, însă prin simplul fapt că au atâția ani de când rezistă mi s-au părut demne de a fi considerate și ele etaloane în acest studiu.
Ce urmează în acest serial?
Am să încerc ca, începând de acum, în fiecare miercuri, la ceas de seară, să public câte un episod în care să comunic o parte a informațiilor sintetizate de mine într-o statistică și să vin și cu un minim comentariu pe cât de obiectiv posibil, cu privire la datele prezentate. Mă voi axa pe următoarele domenii: număr de artiști per festival, ponderea genurilor muzicale în fiecare festival, evoluții colective și individuale ale festivalurilor între 2017 și 2018.
Primele informații
M-am gândit eu să mă fac om rău și să mă opresc în episodul întâi după introducerea, dar nu m-a lăsat sufletul să fac asta. Așa că uite, dau ceva din prima, ca să nu ziceți că-s băiat rău.
1. NUMĂR TOTAL DE ARTIȘTI
Asta-i ușoară. Numărul total de artiști care au cântat la fiecare din festivalurile studiate.
Concluzia e una care de altfel era evidentă și fără să fac eu statistica asta: industria de festivaluri din România o duce foarte bine. Cele mai multe festivaluri au crescut vertiginos anul ăsta. Campion absolut este Summerwell cu o creștere de 108%. Creșteri mari au avut și Afterhills (44,5%), dar și Electric Castle (38,25%). Mie astea mi se par niște creșteri incredibile de la un an la celălalt și sunt foarte curios ce cifre va aduce 2019.
O creștere moderată a înregistrat doar Neversea – 19,62%. Bine, moderată comparativ cu jucătorii de mai sus, că 19% însesamnă creștere zdravănă în orice piață din lumea asta.
Cât despre festivalurile care au scăzut ca număr de artiști, astea sunt două, iar scăderile sunt nesemnificative: 2,26% pentru Untold (care rămâne oricum de departe cel mai mare festival din România) și 2,94% pentru Awake, unde procentul este de fapt mai puțin semnificativ decât diferența propriu-zisă: în 2018 au avut cu un artist mai puțin decât în 2017.
Ce urmează?
Săptămâna viitoare ne ocupăm despre procentul de artiști români de la fiecare din aceste festivaluri. Iar veștile s-ar putea să vă surpindă.
Dacă aveți idei, întrebări sau comentarii, știți voi cum să mă găsiți.