Warner și YouTube semnează un nou contract, da’ greu de tot.

Warner Music Group a semnat un nou contract de licențiere globală cu YouTube, dar nu fără niște rezerve serioase.

Un memo intern trimis de către boss-ul WMG, Steve Cooper, a ajuns pe net. Din el s-a aflat că, la începutul lunii mai, compania și-a prelungit contractele cu YouTube atât pentru publishing, cât și pentru muzica înregistrată.

„Am semnat contractul în cele mai bune condiții pentru noi, dar în niște circumstanțe extrem de dificile”, zice Cooper.

Apoi povestește despre termenul de valabilitate mai scurt decât cel uzual – care e de trei ani – ceea ce înseamnă că înțelegerea WMG va expira după un an sau doi.

Faptul că Warner a fost de acord să licențieze YouTube nu înseamnă și că label-ul este încântat de practicile platformei – mai ales de legile „safe harbor” care protejează compania deținută de Google / Alphabet de orice responsabilitate legală atunci când utilizatorii ei încalcă legea copyright-ului.

 

„Lupta noastră de a îmbunătăți remunerația și controlul pe care le au artiștii și compozitorii noștri continuă să fie blocată de avantajul pe care îl conferă legile „safe harbor” celor de la YouTube, precum și altor servicii care permit userilor să uploadeze conținut,” a adăugat Cooper.

„Nu se poate trece peste faptul că, chiar dacă YouTube nu va deține licență, muzica noastră tot va fi disponibilă, dar nu va fi monetizată deloc. În aceste circumstanțe, nu prea poate fi vorba despre o negociere într-o piață liberă între ‘un cumpărător doritor și un vânzător doritor’.

Conform celor mai recente statistici IFPI, serviciile unde utilizatorii uploadează conținut, așa cum este YouTube, au plătit 553 milioane de dolari deținătorilor de drepturi în 2016, venituri generate de o audiență de peste 900 de miloane de utilizatori. Pe de altă parte, serviciile de streaming audio on-demand le-au adus 3,9 miliarde de dolari, deși au o audiență de numai 212 milioane de utilizatori.

 

Warner are o istorie lungă cu YouTube: casa de discuri a fost primul major care a licențiat platforma video în septembrie 2006, fix cu o lună înainte ca Google să cumpere ceea ce pe vremea aceea era un startup pentru suma de 1,65 miliarde de dolari. La sfârșitul lui 2008, Warner și-a retras conținutul de pe YouTube – lăsând serviciul de streaming „în întuneric”, adică nelicențiat din punct de vedere legal. Dar la numai 9 luni după această „faptă de eroism”, Warner a anunțat public că muzica sa se va întoarce pe YouTube.

 

Anul trecut, mulțumită unei solicitări depuse la oficiul de copyright al Statelor Unite, s-a aflat de unde a provenit întoarcerea asta de 180 de grade. Warner a dezvăluit faptul că în anul când a blocat YouTube a cheltuit 2 milioane de dolari pe niște încercări lipsite de succes de a își bloca / șterge conținutul de pe platformă.

 

Mai mult decât atât, Warner a admis că acordul cu YouTube pe care l-a semnat în 2009 nu era cu aproape nimic mai bun decât oferta pe care o respinsese în 2008 pe motiv că ea „nu compensa suficient și corect artiștii.”

Nota bene: Warner este singurul major care nu deține acțiuni în platforma de streaming video Vevo.

Iar această tărășenie nu înseamnă altceva decât că, într-un fel absurd, YouTube are majorii la deștul mic, iar cei care plătesc toate oalele sparte în conflictul ăsta sunt, de fapt, tot compozitorii și artiștii. În rest, industria muzicală este și va rămâne un loc dominat de corectitudine, artă de dragul de artei și dorința de a acorda șanse egale tuturor. Hai baftă!

sursa: Music Business Worldwide

sursa imagini: Marketing Shift