Anthony Saleh despre ce înseamnă să fii manager

Anthony Saleh a obținut un loc în topul „Forbes 30 under 30 in music: Class of 2015” datorită realizărilor sale ca CEO al firmei de management artistic, Emagen Entertainment Group. Băieții ăștia se ocupă de un număr mititel de artiști, printre care și cunoscuta artistă R&B Alina Baraz, rapper-ul de pe Coasta de Vest YG, rapper-ul Future din Atlanta și Nas, unul din zeii hip-hop-ului de azi. Clasamentul ăsta a fost alcătuit de nenea Zack O’Malley Greenburg, pentru care eu am tot respectul, că am citit două cărți scris de ‘mnealui: una despre Michael Jackson, cealaltă despre Jay Z.

Management-ul artiștilor este o profesie ingrată și destul de enervantă. Nicio formă de educație formală din lumea asta nu te poate pregăti pentru a ajunge în stare să găsești echilibrul programului zilnic, să rezolvi mărunte, dar insurmontabile probleme logistice, să analizezi mai multe afaceri profitabile pentru fiecare client în parte. Une mai pui că trebuie să ai super-puterea de a te transforma într-un confident sau terapeut pentru momentele în care treaba nu merge și trebuie să fii gata să-ți asumi responsabilitatea atunci când apare o problemă, chiar dacă n-ai nicio vină. Când totul merge ca pe roate și te aștepți la un pic de recunoștință, stai liniștit. E meritul artistului, al zeilor, al oricui, dar nu al managerului.

Crescut în Los Angeles, California, Saleh a studiat finanțele la facultate, dar fără să se aștepte vreo clipă că va ajunge să lucreze în industria muzicală, fix la celălalt capăt al țării.

„Aveam nevoie doar de puțin mai mulți bani”, își amintește Saleh. Mutarea din California în New York și o lungă conexiune de prieteni care își prezintă prietenii altor prieteni i-au oferit oportunitatea de a deveni managerul lui  Nas la vârsta de doar 23 de ani. “Am ajuns acolo în perioada în care el concedia toate persoanele din jur, iar eu am devenit, pur și simplu, omul care a început să se ocupe de tot ce avea nevoie. ”

Deși e cu 11 ani mai mare, Nas a avut destulă încredere în opinia noului său partener încât să-l numească producător executiv al albumului fără titlu, lansat în 2008 – poziție pe care a împărțit-o cu compozitorul și actualul CEO al companiei Epic Records, L.A.Reid – o legendă. Deși rapper-ul avea peste 15 ani de experiență în acest domeniu în plus față de manager-ul său, i-a acceptat sugestiile sincere și punctul de vedere aducător de aer proaspăt în ceea ce privește marketingul. “Nas nu are un ego prea mare”, spune Saleh. “Dacă are încredere în tine, atunci te va lăsa să faci ceea ce trebuie.

Încrederea între artiștii săi – “Când duci cu bine la capăt anumite etape, încrederea se produce de la sine, în funcție și de munca pe care o depui.”

Saleh abordează subiectul încrederii cu o regulă pe 2 niveluri de 95/5: în primul rând, clienții săi dețin 95% din controlul creativ, iar Saleh intervine doar în proporție de 5%. Invers, el se ocupă de 95% din afacere, acceptând 5% sfaturi din partea clienților. “Vreau ca ei să aibă control deplin asupra creativității și să îmi permită să fac ce știu să fac cel mai bine, asta însemnând să mă ocup de afacere și să vând orice creație. Dacă trebuie să fiu implicat mai mult în procesul de creație, nu mă pot descurca la fel de bine cu afacerea.”

Din 2009 până în 2012, atât viața personală a lui Nas, cât și cea financiară au fost publice. Rapper-ul trecea printr-un divorț, avea probleme cu impozitele, bașca un nou album de compus. Saleh a servit drept principala sursă de sprijin în timp ce Nas și-a revenit din punct de vedere financiar.

Ca urmare a celui de-al 11-lea album al lui Nas, „Life is Good”, Saleh a început munca de a reconstrui imaginea lui Nas față de fanii lui (și promoterii de concerte), dar și să negocieze oferte de endorsement de milioane de dolari cu Hennessy și Sprite.

Finanțele pe care le-a studiat Saleh la facultate n-au fost de florile frăsinelului. “Nas își dorește foarte mult să investească in tech”, afirmă Saleh. Ca orice manager bun, Saleh și-a sfătuit clientul să se poziționeze alături de “cei mai inteligenți oameni din lume”. Și uite-așa a apărut un joint venture; QueensBridge Venture Partners. De la înființare, firma a investit in peste 50 de companii, printre care și Dropbox, Lyft și Casper – un comerciant online de saltele care a fost listat ca #6 în topul Hottest Startups of 2015 creat de Forbes.

Capacitatea de a reuși pe plan profesional– “Cred că reușita în industria muzicală depinde mult mai mult capacitatea de a lua decizii pe loc în funcție de oportunități, și nu de crearea unui plan de care apoi să te ții cu dinții.”

În 2014, Future, rapperul din Atlanta, a lansat al doilea album, Honest, care a avut un rezultat dezamăgitor. Cu doar 50,000 de unități vândute în prima săptămână, era discutabil dacă Future va putea avea un impact mai mare în următorii ani.

De îndată ce Future a scăpat de contractele de management anterioare, Saleh a acceptat provocarea de a îi reface cariera artistului la sfârșitul lui 2014. A vrut să demonstreze că rapper-ul are ce trebuie ca să devină superstar. Avea nevoie de o echipa pe care s-o simtă unită în jurul viziunii sale. L-am sfătuit să nu facă foarte multe feat-uri și a funcționat. Asta l-a făcut să simtă că este un artist independent, nu un tip care dă niște strofe mișto pe piesele altora. De fapt, el avea mult mai multe de oferit decât credea lumea.

În plus față de scăderea numărului de apariții alături de alți artiști, Saleh a lansat următoarele produse ale lui Future pe site-uri de free download și streaming. Abordarea asta, de a nu cere bani în avans, a făcut lumea să vorbească despre clientul său. În 9 luni (din octombrie 2014 până în iulie 2015) Future a lansat 3 mixtape-uri, a cântat în deschiderea turneului lui Drake, Jungle Tour în toate cele șase date și a ajuns în vârful topului Billboard cu cel de-al treilea album al său, DS2.

În mijlocul campaniei de promovare a albumului, Saleh a mai făcut o nefăcută: a convins casa de discuri a lui Future (și pe L.A.Reid) să lanseze un album de colaborare cu  Drake, la doar câteva săptămâni după lansarea albumului DS2. Pe lângă faptul că a mărit nebunia ce era deja stârnită în jurul lui Future, albumul comun a însemnat performanțe pentru ambii artiști implicați: Future a avut două albume #1 în mai puțin de 2 luni.

Ca un om de afaceri hârșâit într-ale vieții, Anthony Saleh nu lasă pașii greșiți să îl afecteze, îi folosește pe post de mentori (pe care nu i-a avut) și  continuă să înainteze. Deși cariera sa s-a bazat pe încrederea exclusivă în propriile forțe, Saleh stă la dispoziția celor care au nevoie de un sfat în industria muzicală care funcționează pe urâtul principiu al lui: “da’ tu ce-ai făcut pentru mine în ultimul timp?” Fie că e un artist sau un alt manager care știe despre urcușurile și coborâșurile zilnice asociate acestei meserii, Saleh nu crede că e un avantaj să țină ce știe doar pentru el.

“Nu am avut mentori când eram la început, dar am avut mulți oameni care au fost dispuși să mă ajute. Nu consider că oamenii au neapărat nevoie de mentori, dar cu siguranță au nevoie de o mână de ajutor din când în când.”

sursa: Forbes

sursa imagini: Rap Radar, Billboard, Vulture