high frequency trading cryptocurrency binance bonus 2021 coinbase alternative cryptocurrency gambling

Comunicare online de criză. (Analiză)

Episodul de azi, cu numărul 30 la total și al doilea de când cu Coronavirus în viețile noastre, se vrea a fi o analiză de comunicare online. Recunosc că research-ul mi-a luat cam o zi, carevasăzică sper să vă folosească rezultatul și să nu fi muncit degeaba. Să vă explic cum am procedat.

În primul rând am pornit de la ideea că oamenii care comunică influent în online sunt cei care și-au dat seama de importanța digitalului în viețile noastre destul de devreme și, în decursul timpului, au reușit să se mențină relevanți și să atragă o halcă importantă de public care să le fie și să le rămână aproape. Din punctul meu de vedere cel mai bun indice al acestui gen de comunicator este pagina de Facebook. Că de acolo s-a pornit revoluția social media în viețile noastre. Iar o pagină de Facebook puternică arată că ai fost acolo de la început și că te-ai ocupat de ea și când era ușor, dar și când s-a pus robinet la reach.

Facebook, Instagram, and YouTube logos

Cu cât știu eu despre digital, am intrat pe Facebrands, ca să iau de acolo cele mai șmechere pagini de Facebook din România. Doar că site-ul este momentan neactualizat. Nu se știe de când și cât durează, așa că am zis “pas.” Apoi am întrebat niște oameni mai pricepuți ca mine la treburile astea. Atât Avin cât și Marian m-au trimis în același loc: Social Bakers. Și, dacă m-au trimis ei, eu m-am dus. De-acolo am luat top 20 oameni. De orice profesie, de orice vârstă… orice om. Nici n-a fost greu, pentru că primele branduri apar abia pe locurile 9 și 10. Carevasăzică primul lucru pe care l-am învățat despre paginile de Facebook (care e cam la mintea cocoșului, de fapt) e că brandurilor le e mult mai greu să adune fani decât oamenilor.

Top 20 arată așa:

  1. Inna
  2. Andra
  3. Akcent
  4. Giuliano Stroe
  5. Antonia
  6. Smiley
  7. Alexandra Stan
  8. Valentin Bosioc
  9. Andreea Bălan
  10. Connect-R
  11. Tony Poptămaș
  12. Elena Gheorghe
  13. Doctor Andrei Laslău
  14. Delia
  15. Lora
  16. Edward Maya
  17. Cătălin Măruță
  18. Klaus Iohannis
  19. Andreea Bănică
  20. Anda Adam

Booon! După aia ce-am făcut? Am acordat 20 de puncte pentru locul 1 și, luând-o binișor la vale pe top, 19 pentru 2, 18 pentru 3 și bla-bla 1 punct pentru locul 20. Doar că online-ul nu înseamnă numai Facebook. Așa că la top 20 Facebook am studiat cum stă treaba pe încă două platforme: Instagram și YouTube. Am intrat la fiecare din cei 20, am numărat, am făcut top separat pe fiecare din cestelalte două platforme și am punctat la fel, în funcție de numărul de subsciberi pe YouTube și cel de followers pe Instagram. Apoi am adunat numărul de puncte obținute de fiecare pe cele 3 platforme și am rămas, în funcție de rezultate, cu următorul top 10:

  1. Inna
  2. Andra
  3. Antonia
  4. Smiley
  5. Alexandra Stan
  6. Akcent
  7. Andreea Bălan
  8. Delia
  9. Giuliano Stroe
  10. Connect-R

Ce am învățat eu din research-ul ăsta de până acum? Păi destul de multe. Că maneliștii sau soliștii de etno/populară, de exemplu, n-au atâția fani în online pe cât te-ai aștepta. Și ăsta mi se pare un subiect destul de interesant de dezbătut de vreun expert în digital. Că, de fapt, nimeni nu se poate compara cu amprenta digitală pe care o au artiștii din mainstream-ul muzical. Nu tu sportivi internaționali (Simona Halep nu a intrat nici în top 20), nu tu politicieni (Iohannis n-are canal de YouTube propriu, iar pe Insta e praf), nu tu actori, băieți de standup, vloggeri, ghicitoare, oameni de televiziune, înțelepți ai neamului. Există un singur nume în top 10 care nu-i din industria muzicală, iar ăla e al unui atlet adolescent (Giuliano Stroe) a cărui poveste nu o cunosc exact, însă cred că a suscitat foarte mult interes la un moment dat.

Bun. Aflasem, la câteva ore bune după ce mă apucasem să pregătesc episodul podcastului de azi, care sunt oamenii a căror comunicare online ar putea avea cel mai mare ecou la noi în țară. Așa că m-am apucat să studiez ce și cum a comunicat fiecare în ultima perioadă. Mai jos modul în care m-am organizat.

Am socotit ziua de 8 martie 2020 ziua zero a studiului meu, pentru că ea este prima în care autoritățile românești au emis o hotărâre care ne-a afectat viața în mod direct: interzicerea evenimentelor de peste 1.000 de participanți. Am numărat postările de pe Facebook, Instagram și YouTube ale fiecăruia și am socotit câte dintre ele n-au avut nicio legătură cu pandemia de Coronavirus. Am notat data la care fiecare din ei a comunicat pentru prima oară ceva despre subiect și felul în care a comunicat.

Unul din lucrurile pe care nu le-am analizat a fost reacția oamenilor la postările despre Coronavirus. Evident că ea ar trebui să fie un semnal pentru comunicator întru ajustarea mesajului. Însă perioadele de criză ar trebui să fie mai degrabă despre a comunica în mod corect și responsabil decât despre reach, engagement și alți parametri care sunt zei atotputernici ai vieții noastre digitale normale. La fel de evident mi se pare că mesajul comunicat corect și responsabil va fi mai eficient dacă va fi comunicat în tone of voice-ul normal al comunicatorului.

Iar acum, dacă vreți să aflați concluziile la care am ajuns, plus un pomelnic destul de haios de nume pe care oamenii din bula mea de pe Facebook îi consideră lideri de opinie, vă rog să dați “Play” cu încredere episodului de azi. Eu vă zic atât: la unii se vede politică de comunicare de brand, alții se fac că plouă și mai sunt și de cei ce o iau ușurel pe lângă drum.

sursa imagine: The Economic Times

Play

podcastu' lu' Fintescu se aude si pe:

Apple Podcast | Stitcher | YouTube | SoundCloud | Spotify | Google Podcasts

STAI, NU PLECA! ÎNCĂ...

Dacă-ți plăcu scriitura și vrei să mai afli ce-mi bubuie debla,
apasă butonu' de colea, te rog!