Topu’ la 2020 (ediție specială)

TOP – INTRODUCERE DE ÎNCHEIERE DE AN

Am zis să termin anul en fanfare și să investesc ceva din timpul liber pe care mi l-a “dăruit” cel mai fără evenimente decembrie din viața mea în topu’ la topurile bula mea de anul ăsta. Este ultima dată când public ceva în 2020, subiectul e sinteză și recapitulare așa că fix asta o să fac și eu în introducere.

Pentru mine 2020 a început în 15 martie. Până atunci a fost tot 2019 sau, dacă preferați, până atunci a fost viața așa cum o știam. În 15 martie, odată cu primele măsuri de siguranță sanitară, s-au închis evenimentele și eu am constatat două lucruri. Cât de importante erau ele pentru mine din toate punctele de vedere – de la financiar la echilibru psihic și spiritual. Și cât de mult îmi place să scriu.

Da, evident că despre Murdar vorbesc atunci când mă refer la scris. N-am să intru în subiectul ăsta din nou, pentru că m-am referit în detaliu la capitolul ăsta din viața mea într-un episod de podcast, precum și într-un live de două ore și ceva, bașca o conferință de social media și vreo câteva emisiuni la radio. Dar lângă Murdar a mai crescut un proiect de care sunt foarte mândru și pentru care am planuri mari în 2021: Topu’ la bula mea.

A fost început în joacă, să văd dacă ține. Și a ținut. Este un top care măsoară succesul pe YouTube al unor piese pe care oameni din bula mea de Facebook le propun, iar eu le clasific. Simplu, brownian. Sau, așa cum bine sublinia DJ Antenna la un moment dat, fix ca topul unui radio pirat din anii ’90. Pentru că doar în Topu’ la bula mea cred că mai poți întâlni Dani Mocanu, Alan și Kepa, White Walls și Alina Eremia în același clasament.

Eu, după 8 ediții de top, pot spune cu mâna pe inimă că n-am fost mai la curent cu muzica românească în viața mea. Un alt lucru pe care îl pot spune fără să-mi fie teamă că greșesc este că în România se face multă muzică bună. Eu anul ăsta, cu ajutorul topului, am descoperit artiști al căror fan am devenit – White Walls, Diana Secu, Moza Khaliza, Cinema Aurora și încă mulți alții. Am învățat cam ce merge și ce nu merge în România, am cunoscut niște oameni cu care am stat de vorbă despre muzică, am scris peste 200 de recenzii de piese scurte, am citit peste 200 de YouTube credentials și am ascultat muzică peste care n-aș fi dat în viața vieților mele. Astea toate sunt foloasele pe care le trag eu din Topu’ la bula mea și tot atâtea motive pentru care n-am de gând să abandonez proiectul ăsta multă vreme de acum încolo.

M-ar ajuta mult să-mi spuneți la ce vă ajută pe voi. Pentru că e cu siguranță ceva ce găsiți mișto la Topu’ la bula mea. Văd cifrele de audiență care îmi spun clar asta. M-ar ajuta să aflu și ce nu vă place sau ce ați crede voi că aș putea face mai bine în edițiile anului viitor.

Top

DESPRE TOP

Pentru topul anului am procedat după cum urmează. Am luat cele 8 ediții de top și le-am comparat pe orizontală. Adică am luat toate piesele de pe locul 1 din toate edițiile de top și le-am comparat. Am fixat ca termen de departajare succesul. Și m-am gândit că, până la urmă, succesul pe care îl visează orice artist sau profesionist din industria muzicală este cel de lungă durată. Hitul care este ascultat de generație după generație, piesa pe care prietenii și-o recomandă unul altuia și la luni bune după ce a fost lansată, artistul pe care fani înfocați îl “vând” oamenilor care n-au auzit încă despre el. Cu un cuvânt, dacă vreți, i se poate spune durabilitate. Sau perenitate. În jargon muzical am putea spune evergreen sau, pe vechi, șlagăr. Evident că o piesă lansată anul ăsta nu poate fi numită evergreen. Dar, în timp, ea poate începe să arate că are stofă de așa ceva.

Concret, am analizat două variabile. Prima – ce procent de views ale piesei a fost acumulat în perioada de timp care a trecut după prima lună de la lansare. Adică după momentul în care piesa a fost clasată pentru prima dată în top. A doua – cât a scăzut (în procente) numărul de views pe zi față de momentul când piesa a fost inclusă în top.

Motivele pentru care am ales să clasific așa mi se par evidente, așa că n-am să le mai enumăr aici, în introducerea asta cu care deja simt că m-am lungit cam mult. Am să mai spun doar că 30% din scorul final al fiecărei piese l-a constituit procentul de views acumulat și 70% l-a reprezentat procentul cu care a scăzut numărul de views. De cele mai multe ori rezultatul este unul negativ, așa că l-am numit coeficient de scădere a interesului sau CSI. Cu cât mai aproape de zero, cu atât mai hitoasa piesa. Iar dacă printr-o minune acest coeficient este pozitiv, atunci se cheamă că piesa respectivă poate fi trecută clar la succese în 2020.

Am ales să lucrez cu procente, pentru că doar așa se poate egaliza oarecum terenul de joc. O piesă dintr-un gen muzial de nișă, postată pe un canal mic de YT nu se poate compara cu un hit difuzat la radiourile comerciale și postat pe un canal de YT cu sute de mii sau milioane de abonați. Procentele compară însă piesa cu ea însăși. Mai precis, compară performanța din prima lună cu performanța din restul anului.

Am avut, recunosc, o problemă cu piesele lansate în noiembrie. Multe din ele au avut scoruri foarte bune, pentru că a trecut foarte puțin timp de la lansarea lor și sunt încă prinse în hype-ul muzicii noi. Așa că am făcut două lucruri. Le-am scăzut din start cifrele cu 25% și, în cazurile unde o piesă lansată din noiembrie a câștigat competiția pentru un anumit loc, am decis să existe doi câștigători – piesa din noiembrie și piesa clasată pe locul doi.

Știu că sună complicat ce am făcut eu aici, pentru că așa a fost. Complicat. Ca să înțelegeți cât de complicat vă zic așa: a fost nevoie de cam 14 ore de muncă, ore de consultanță gratuită pe statistică și excel (mulțumesc Bogdan Popescu de la AdWorks și cumnatei mele Irina Iorga de la mine din familie) și de foarte multă răbdare. Dar până la urmă a ieșit mișto. Iaca!

TOPU’ LA 2020

Locul 33

Doar două ediții de top au avut 33 de locuri. Octombrie și noiembrie. Iar piesa care s-a clasat mai bine e cea mai veche. Rian Cult și “lemonade”, cu un coeficient de scădere a interesului de -34,37. Piesa din noiembrie pe care a bătut-o a fost “Queen of Hearts” de la Peter the Phantom feat. Cătălina Epuran.

LOCUL 32

La fel și locul 32. Tot două piese s-au bătut pe el – cele din octombrie și noiembrie. De pierdut a pierdut Danny the Menace cu “Confused”. Iar de câștigat a câștigat Mezzin, cu “Bliss”cu un CSI de -38.

LOCUL 31

Aici avem un caz special. E vorba despre Alex Șveț care a trimis atât de multe piese în istoria topului, încât a ocupat cam toate pozițiile. I-am acordat un loc, cel mai bun pe care l-a câștigat, iar în rest l-am scos din competiție, astfel încât Topu’ la 2020 să nu fie în pericol de a fi confundat cu topul pieselor lansate de Alex Șveț anul ăsta. Așadar, dacă-l scoatem pe Alex cu “Să nu vii înapoi” din competiție, piesă lansată în noiembrie, rămânem cu “Griji cu lapte” de la Reckaze, Cino și DJ Undoo. Piesa a fost lansată în octombrie și are un CSI de -12,41, un scor deloc rău. De menționat că am avut doar 3 luni în care topul a avut 31 de piese propuse: iulie, noiembrie și octombrie.

LOCUL 30

Se mărește concurența. Avem 4 luni de top cu cel puțin 30 de locuri: aprilie, iulie, octombrie și noiembrie. Câștigător este BTM Project, cu piesa “The Maze in My Mind”, CSI -11,4.

Dar am zis deja că, atunci când un loc este câștigat de o piesă lansată în noiembrie, voi clasa pe același loc și piesa de pe locul 2, față de care o piesă lansată cu atât de puțin timp în urmă are niște avantaje unfair. Așa că tot pe 30 ajunge și Mezzin cu “Together”, lansată în aprilie, cu un CSI de -30,89.

 

LOCUL 29

Tot 4 piese avem în competiția pentru locul 29. Din nou doi câștigători aici, pentru că avem o piesă din noiembrie cu cel mai bun CSI:  “COMMANDO PIZZA” de la Tourette Roulette. CSI pozitiv, chestie care se întâlnește mai ales la piese încă noi. +6,41 pentru Tourette Roulette.

Tot pe 29 avem și o piesă lansată tocmai în iulie de Rana, artist care are o singură apariție în top pe 2020. “Cer chinezesc” reușește performanța de a avea un CSI pozitiv la aproape 5 luni de la lansare. Chestie care, veți vedea, se întâmpla foarte rar. +3,22 pentru Rana.

LOCUL 28

Pe locul 28 avem din nou 2 din cele 4 piese care au concurat pentru topul anului. Cea mai bine clasată, cu un coeficient de scădere a interesului de -36,51, este “Ăsta sunt eu”, a băieților de la Ska-nk.

Cealaltă piesă de pe 28 a fost lansată în octombrie, se cheamă “Pe Pământ” și îi aparține artistului al cărui nume e aproape imposibil de găsit pe Google, pentru că seamănă foarte tare cu al unui brand de stilouri: Montblanq. Q-ul ăla de la final nu-i o diferență îndeajuns de mare. Dacă nu mă credeți, încercați și voi. -38,79 CSI pentru “Pe Pământ”.

LOCUL 27

Pe locul 27 avem o singură piesă, pentru că “Heartbreaker” a celor de la onenightstand s-a clasat a doua în competiția pentru locul 27 care a fost câștigată de Najah, cu piesa “Killer”. CSI -46,98 pentru o piesă care mie mi-a plăcut foarte, foarte mult de la un artist pe care l-am descoperit chiar în top.

LOCUL 26

Pentru locul 26 s-au bătut tot 4 piese și iar avem un singur câștigător aici. Mă bucur să spun că este vorba despre Jack of All Trades, cu piesa “Gesturi mărunte”, lansată în octombrie. Mă bucur pentru că e vorba despre o piesă de campanie, care încearcă să convingă cât mai multă lume să doneze sânge. Și pentru că Alex Teodorescu, solistul acestei trupe, este unul dintre cei care propune din greu piese la top. Alex, îți mulțumesc. Să faci la fel și în 2021, te rog. -45,08 CSI pentru “Gesturi mărunte”.

LOCUL 25

Locul 25 este un alt loc care ar fi trebuit să-i revină omniprezentului Alex Șveț, dar pe care îl vom întâlni mai sus în top, cu hitul anului pentru el. Deocamdată, aici e locul pentru piesa “Arabia” a proiectului cu același nume. Piesa a fost lansată în iulie și are un CSI de doar -7,72, ceea ce nu e rău deloc.

LOCUL 24

Încă un loc în top pe care se află două piese. Prima, lansată în noiembrie: Subsemnatu x Smokey și Krem feat. Silviu Mircescu“Paharul e gol”. Coeficient de scădere a interesului -2,87.

Tot aici ar fi trebuit să fie din nou Alex Șveț, dar mai avem răbdare până la el. Așa că în locul lui intră Desperado, cu piesa “Codru-i frate cu românul”, lansată aprilie, cu un CSI de -34,38.

LOCUL 23

Ca să înțelegeți cât de mulă muzică e în stare să scoată Alex Șveț, fiți atenți aici: pentru locul 23 el a intrat în competiție cu două piese, din lunile aprilie și iulie. Dar tot nu-s astea cel mai bine clasate. Așa că aici avem o piesă din noiembrie: “Facelift” de la Moza Khaliza. -5,58 CSI.

Și tot aici ne întâlnim și cu “I Know That” de la DJ Bia, piesă produsă de Victor Biliac, lansată în octombrie și care are un CSI de -46,89.

LOCUL 22

La locul 22, din cele 8 ediții de top, doar septembrie mai lipsește, în rest avem câte o piesă pentru fiecare lună. Pe primul loc aici se clasează una din trupele mele preferate din România, The Monojacks, cu piesa “Nemuritori”. Lansată în aprilie, “Nemuritori” are un CSI foarte bun: -2,26. Felicitări, The Monojacks!

LOCUL 21

De aici încolo avem efectiv complet. Adică am ajuns în punctul în care ne întâlnim și cu cea mai scurtă ediție de top – cea din septembrie, care abia de a avut 21 de locuri. Mă rog, aici ne întâlnim cu “Nu alegi” de la FonT – lansată în august și una din puținele piese metal din Topu’ la 2020. CSI -46,18. Ea l-a bătut pe Zah, cu “Quarantine Rave – The Pill Deal”.

LOCUL 20

Aici ne întâlnim oficial cu Alex Șveț, care a nimerit-o foarte bine cu un hit (pentru stadiul la care este el acum) lansat în mai și care a mers foarte bine. “Mama” se numește el și, ca să înțelegeți cât de bine a nimerit-o Alex, luați de-aici cu niște CSI: +19,55. Felicitări Alex, i-ai bătut pe mult mai cunoscuții PRNY și Bruja, cu piesa 60’s, lansată în noiembrie.

LOCUL 19

Pe locul 19 avem o trupă care, dacă e să ne luăm doar după cifrele piesei “Năluca” pe care o avem aici, a avut un 2020 în care i-a mers bine. Rockabella se cheamă trupa, piesa asta de care vă povestesc a fost lansată în Septembrie și are un coeficient de scădere a interesului pozitiv, adică în continuare merge mai bine decât atunci când a fost lansată: +26,7. Printre cele mai bune cifre din Topu’ la 2020. Și, dacă aveți răbdare până la refren, cred că o să înțelegeți de ce. Rockabella a reușit să-l învingă pe eternul Alex Șveț aici, care mai-mai să câștige cu piesa “Zbor” lansată în august.

LOCUL 18

Iar avem două piese câștigătoare. Mădălina Pavăl cu “Vino pân’ la București”, piesă lansată în noiembrie cu un CSI de -22,56.

Și, tot pe locul 18, ne întâlnim din nou cu Moza Khaliza, cu o piesa ei “Rambo”, care a apărut în iulie 2020 și care are un coeficient de scădere a interesului de -31,95. Învins în lupta pentru locul 18 a fost Nicușor, cu piesa “Antonim”, lansată în mai.

LOCUL 17

Pe 17 se clasează o trupă al cărei fan declarat sunt și rămân. byron și piesa “Azi” – care azi e de fapt în aprilie și care are un CSI de -32,8. byron a reușit să învingă la mustață piesa “Tot ce îmi doresc atrag” semnată de George Pandrea și Vali Umbră.

LOCUL 16

Pe 16 se clasează una din trupele care, dacă nu mă înșeală memoria, a reușit performanța de a se lansa în 2020. Și n-au făcut-o rău. Tzigoiners, cu piesa “Forrest Gump” lansată în mai, au -16,86 CSI și reușesc să îi învingă pe Antidot și Alexo, cu o piesă mult mai nouă, “Mai simți ceva”, lansată în noiembrie.

LOCUL 15

Pe locul 15 avem o chestie destul de rar întâlnită. O piesă mainstream care nu cred să fi fost difuzată la radio și care reușește totuși să performeze foarte bine. Amya și Dizo, cu piesa “Lasă să doară”, lansată în octombrie, reușesc performanta de a avea un CSI pozitiv, de +19,71. Ba, mai mult decât atât, ei reușesc să-i învingă pe mai cunoscuții PRNY, Vlad Flueraru și DOC, cu piesa “Deus” care a fost lansată în noiembrie.

LOCUL 14

Pe 14 avem două piese. Cel mai bine s-a clasat Bere Gratis, cu piesa “Carusel” lansată în noiembrie. CIS -7,31.

Și tot pe 14 avem o trupă mult mai puțin cunoscută, om la lună, cu piesa “Zid”, care a fost lansată în iunie. CIS -14,67. om la lună este o altă trupă foarte mișto, pe care am descoperit-o în Topu’ la bula mea.

LOCUL 13

Tot 2 câștigători avem și pe locul 13. Cel mai bun CSI, -11,36, e de la Phunk B, cu “Tesselata #19”, piesă lansată în noiembrie.

Tot aici intră și piesa “Black Bird” pe care Victor Biliac a lansat-o octombrie. E una din puținele piese dance din top și are un coeficient de scădere a interesului de -33,16.

LOCUL 12

Pe locul 12 avem din nou două piese. Cea lansată în noiembrie are un CSI pozitiv încă, dar probabil că nu va rămâne mult timp așa. E la +0,11 la nici o lună de la lansare. Denissa Jo feat. Chriss – “Sufletul plânge”.

Tot pe 12 ajunge o piesă pe care recunosc că am ascultat-o de mai multe ori anul ăsta, pentru că mi-a plăcut atât de tare, încât am arătat-o și altora. În plus, a fost unul din argumentele pentru care raku a fost cel care a făcut piesa despre Murdar, dar care, pentru că a fost lansată în decembrie, nu intră în niciun top din 2020. Pe 12, așadar, raku și “frunza de magnolie”. CSI -27,95. raku punctează mai bine decât Delia Rus, cu piesa “Weirdo” lansată în aprilie.

LOCUL 11

Pe 11 ne întâlnim cu Victor Biliac și piesa lui “I’m in Love”, care a fost lansată în septembrie și care are un coeficient de scădere a interesului de -19,09. Victor cred că este unul din producătorii dance despre care vom auzi lucruri frumoase în 2021. În competiția pentru locul 11, Victor Biliac i-a învins pe Chriss și Dizo, cu “Nu mai sunt cum mă știai”, lansată în octombrie.

LOCUL 10

Și uite că ajungem la top 10. Adică de-aici încolo începe să fie serioasă treaba. Pe 10 avem două piese. Asta din noiembrie are cel mai bun CSI, +23,69. E vorba despre Giulia, cu “Absent”.

Tot pe 10 avem o altă piesă mainstream, de la o artistă care, după vârstă, ar trebui să joace la juniori. Alessiah are 13 ani. Dar piesa ei, “Love Me”, care s-a clasat mai bine decât “1 Love” de la Celula de criză și Afo, ne arată că a cam trecut la seniori deja. Alessiah e încă unul din numele la care vă invit să fiți atenți în 2021.

LOCUL 9

Locul 9 e singurul care are două piese rap. Prima, “Instinct”, de la DJ Nasa, featuring Tomi Marfă și DOC, e lansată în noiembrie și are -17,55 la CSI.

Tot pe 9 intră o piesă mult mai veche, adică o piesă care are un CSI mult mai greu susținut. “Rockstar” în varianta Spike, The Sonic Taste și DJ Undoo are coeficientul de scădere a interesului de -35,5. Învinsă pe locul 9 (adică următoarea clasată) este Alessiah cu care ne-am întâlnit pe locul 10, cu piesa “I Know”.

LOCUL 8

Pe 8 tind să cred că e o piesă de care noi n-am auzit în patrie, dar care începe să aibă ceva succes internațional. DJ Goja și Robert Cristian cu “No Secrets”. Piesa a fost lansată în septembrie, are CSI -29,4 și a punctat mai bine decât Lino Golden cu “Gașca mea” lansată în august.

LOCUL 7

Pe 7 avem piesă anti-bullying din noiembrie de la artistă abia apărută în peisaj: Olivia Addams cu “Are We There?”, CSI -14,26 momentan.

Tot pe 7 se mai clasează și Chriss feat. Denissa Jo cu “Ei se țin de mână” – lansată în iulie și care are un CSI de -26,45. La cum evoluează views pentru Chriss, în cam orice combinație ar cânta, cred că și la el merită să fim atenți în 2021. Cred că e la un pas de succesul comercial, dar e un pas mare și important. Piesa care nu a reușit să intre pe locul 7 este “Benga” de la Rengle și Cristina Pucean.

LOCUL 6

Cam de aici încolo începem să jucăm la categoria grea, a numelor consacrate din muzica românească. Pe 6 avem două piese. Cea lansată în noiembrie a beneficiat probabil de o puternică promovare online, dar cifrele sunt cifre. Așa că, la un CSI de +59,65 (cel mai bun coeficient de anul ăsta), avem “Peste tot” cu Adi Despot, Killafonic, Adi de la Vâlcea și Țăndărică. Campania Tazz by Emag e făcută cu muzică și e făcută bine. Sper ca în 2021 să vedem cât mai multe branduri recurgând la artiști români pentru campanii. Că e clar că se poate.

Tot pe 6 avem o piesă pe care mă așteptam să o aud mai mult și mai des la radio atunci când a apărut: Mellina feat. Edward Sanda – “Noi doi”, lansată în octombrie, CSI -13,99.

LOCUL 5

Pe 5 e piesa ce, vorba aia, abia ce a fost lansată de Feli și care tocmai ce a intrat pe radio. “Du-te dorule”, apărută în noiembrie, are un CSI de -17,21.

Tot pe 5, din iunie, vine “JCole” cu Criss Blaziny, Connect-R și Bacovia. CSI -22,42. Faza curioasă e că “JCole” a punctat mai bine decât “Sânge în palme” a lui Killa Fonic. Care e un artist mai pe trend și cu o piesă mai nouă, deci ar fi avut mai multe șanse. Felicitări Criss Blaziny.

LOCUL 4

Pe 4 se clasează un artist pe care eu îl admir mult și care cred că în 2019 și 2020 a avut doi ani foarte buni și îi doresc să-i meargă bine și în 2021. Spike e pe 4 cu “Paparude” lansată în septembrie, CSI +4,85. Da, e cu plus. Spike a depășit-o pe Alina Eremia cu “Noi”, lansată în octombrie.

LOCUL 3

Și ajungem la podiumul lui 2020. Pe 3 îl avem pe Smiley, care cântă împreună cu Adda pe piesa “Sâmbătă seara”, lansată în iunie, CSI -20,32. Smiley și Adda au punctat mai bine decât El Nino și Ioana Ignat cu “Magie”.

LOCUL 2

Locul 2 e deținut de două piese marca Global Records. Prima, lansată în noiembrie, este “Wonderland” un feat. între Roxen și Alexander Rybak. CSI +10,42.

Tot pe 2 se mai clasează și Carla’s Dreams cu hitul lor “Scara 2, etajul 7” pe care îl știm cu toții de la radio deja. Piesa a fost lansată în septembrie și are -4,63 CSI, adică foarte bine.

LOCUL 1

Suntem în sfârșit la locul 1, adică piesele are au avut cel mai mare succes pe YouTube în 2020, din toate cele pe care voi le-ați propus. Două piese pe locul 1. Prima, cea lansată în noiembrie, este Mira, cu “Cineva” – CSI -27,49.

Și tot pe locul 1 nu cred că are cineva cum să conteste că merită, conform rezultatelor de pe YouTube, să fie Dani Mocanu și Costi, cu “Artileria”, lansată în iunie, cu un CSI cu doar 1,37 mai mic decât cel obținut de Mira: -28,86. Cel care n-a reușit să apară pe primul loc este Dorian Popa cu – “Înoată Cheluțu”. Dar a fost foarte aproape.

Hai să avem un 2021 normal, vă rog eu frumos! Ne auzim la anul!

Play

podcastu' lu' Fintescu se aude si pe:

Apple Podcast | Stitcher | YouTube | SoundCloud | Spotify | Google Podcasts

STAI, NU PLECA! ÎNCĂ...

Dacă-ți plăcu scriitura și vrei să mai afli ce-mi bubuie debla,
apasă butonu' de colea, te rog!