Cum fac să am piesa pe radio?

Cum fac să ajungă piesa pe radio? Întrebarea asta, cu voce tare sau în gând, pe orice ton – de la rugător la amenințător, în cam orice limbă vorbită pe Pământ, e probabil cea care primește cel mai des un răspuns dezamăgitor și cât se poate de neclar. Sigur, fiecare om din industria muzicală pe care îl întrebi cum ajunge o piesă la radio va avea propriul răspuns. Iar răspunsurile astea se vor încadra oriunde între extremele “noroc chior” și “teoria conspirației”. Cu toate astea mirajul radioului rămâne, suprem și frustrant, în mintea oricărui artist, de orice gen.

De când scriu despre muzică și industria muzicală m-am tot chinuit să găsesc o cale de a lămuri problema asta. Evident că am și eu un răspuns, pe care l-am explicat și oferit în workshop-urile despre radio pe care le-am ținut la IME și la MMB. Nici acolo, deși recunoșteau logica argumentației mele, participanții nu erau 100% convinși că am dreptate sau că nu există, totuși, vreun răspuns ocult într-un ungher, pe care eu îl trec voit cu vederea.

Concluzia workshop-urilor mele despre radio era asta: dacă ești artist independent și începător și îți plănuiești cariera muzicală în funcție de airplay-ul pe care îl au piesele tale este fix ca și cum ți-ai face un business plan bazându-te pe premiul cel mare pe care îl vei câștiga la loto. Adică totu-i măreț și frumos, dar există o probabilitate imensă să nu se întâmple niciodată.

Ei bine, de curând mi-a venit ideea. Există în țara asta Media Forest – adică o platformă care măsoară airplay-ul pe care îl primesc piesele. Ei funcționează așa: tu plătești un abonament și le spui ce piesă te interesează, iar ei monitorizează o grămadă de posturi de radio și tv și îți spun unde s-a difuzat piesa (sau piesele) care te interesează pe tine. E, oamenii ăștia, la ei pe site, au și niște topuri. Cel care mi-a dat ideea este topul sezonier. Prima dată când m-am uitat eu așa, de unul singur, recunosc că mi-am cam prins urechile. Apoi, am întrebat și s-a făcut lumină în sat. Îi mulțumesc pe calea asta lui Mihai Șincan, de la Media Forest, pentru amabilitatea de a mă fi lămurit.

Fiți atenți cum funcționează treaba asta. Media Forest ia în considerare playlisturile de pe următoarele radiouri: Europa FM, Kiss FM, Magic FM, Pro FM, Național FM, Radio România Actualități și Radio ZU. Odată cu publicarea fiecărui val de audiențe – pentru că la radiouri audiențele nu sunt zilinice, ci se publică o dată la 4 luni – ei măsoară play-urile pe care le-a avut fiecare piesă din playlisturile acestor radiouri. După care iau informația asta și o compară cu audiența pe care a avut-o fiecare din posturile de radio în cel mai recent val și aproximează cam câți oameni au auzit piesa respectivă în intervalul monitorizat. Cu alte cuvinte, și am să fac comparația între posturile din trustul la care lucrez ca să nu zică lumea că-s arogant, un play pe Kiss FM va ajunge la urechile mult mai multor oameni decât un play pe Magic FM.

Știu că astea 7 posturi de radio nu sunt, poate, pe gustul tuturor. Dar altele nu-s și, deși și eu mă întreb ce caută unele din ele pe lista asta, iată cota de piață (procent din numărul total de ascultători) a fiecăruia din ele conform celui mai recent val de audiență pe publicul comercial (18 – 49 de ani).

Kiss FM 15,1%

Radio ZU 12,5%

Europa FM 9,3%

Radio România Actualități 5,6%

Magic FM 5,2%

Pro FM 3,8%

Național FM 0,9%

 

Așadar topul Media Forest pe care l-am luat ca referință acoperă 52,4% marketshare și include cele mai ascultate posturi de radio din România. Adică este, cum ar veni, relevant, dacă vrei să afli cine reușește să țipe fericit că a reușit și are piesa pe radio.

piesa pe radio

Bun. Ce am făcut eu? Am luat topul sezonier al Media Forest și am urmărit și cuantificat cam tot ce am putut cuantifica. Am să încep cu cel mai important lucru – câte din piesele din top aparțin uneia din casele de discuri mari de la noi din țară (Global Records, Cat Music, Roton, MediaPro Music / Universal Music Romania) și câte aparțin altor producători de fonograme. Apoi am cuantificat și clasficat și alte chestii care sper să vă fie de folos dupa cum urmează: câte piese a avut un artist în top, câte piese noi vs. câte piese vechi și foarte vechi sunt în top, căror case de discuri au aparținut piesele din top și ce cotă de piață a deținut fiecare casă de producție, câte dintre piese au fost coproducții. Și am obținut următoarele rezultate pentru vara lui 2020, rezultate care n-ar trebui să te ajute să-ți fie mai ușor să ai piesa pe radio, ci doar să te facă să înțelegi cum funcționează lucrurile.

Limba în care se cântă

E o întrebare sau, mai bine zis, un răspuns pe care îl auzi prin studiouri la o întrebare pe care nu prea o mai pune nimeni: “Ce limbă merge acum la radio?”. Prin 2009 – 2010 era de neconceput să cânți în românește. Acum s-au cam schimbat lucrurile. Așadar, piese românești în top găsim în trei limbi mari și late, după cum urmează:

Spaniolă – 6%

Engleză – 17%

Română – 77%

Deci, de exemplu, dacă ești artist mainstream care vrei la radio și ai o piesă în spaniolă, ar trebui să înțelegi din start că tu vizezi 6% din playlist. Cel puțin pentru moment, până se mai schimbă trendul.

Procent de muzică nouă vs. muzică veche

Deși nu-i unul din lucrurile la care să te gândești atunci când lansezi o piesă nouă, pe care o vrei la radio, există niște locuri în playlist rezervate “goldurilor”, cum le zice azi, sau șlagărelor, cum le zicea pe vremea lui Ceașcă. Astea-s piese care au menirea de a trezi măcar un iz de nostalgie în urechile ascultătorilor. Mai sunt și piese care, după ce au fost lansate, nu mai vor să iasă din playlist, pentru că sunt foarte iubite de ascultători. Astea sunt cele care ar intra la categoria “vechi” în statistica mea. Eu am catalogat cele 100 de piese din top după cum urmează: noi – lansate în 2020, vechi – lansate în 2019 și foarte vechi – lansate mai devreme de 2019.

Foarte vechi – 35%

Vechi – 14%

Noi – 51%

Evident că procentul de muzică nouă ține și de tipul radioului în al cărui playlist ai vrea să te auzi. Sunt mult mai multe piese noi pe Radio ZU sau Pro FM decât pe Europa FM sau RRA. Dar așa, ca o medie, ar fi bine să ții minte că atunci când ai o piesă nouă pe care vrei să ți-o auzi la radio, tu țintești de fapt cam jumătate de playlist.

Artiști

Partea asta de statistică ar trebui să ne ajute pe toți să aflăm care sunt artiștii mainstream de succes din România. De succes adică artiștii care reușesc să-și audă piesa pe radio. De asemenea ar trebui să ne lămurească și pe cine iubesc radiourile foarte tare în perioada asta. Cu cât mai multe piese în top, cu atât mai mare iubirea și cu atât mai mare coeficientul de mainstream, ca să zic așa.

Cu o piesă în top (include colaborări), în ordine alfabetică – total artiști: 41

Adda, Albwho, Alexia, Amuly, Antonio Piscan, Arkonian, Bibi, Cabron, Costi, Dan Bălan, Diana V, Doddy, Dorian Popa, Faydee, Kaira, Liviu Teodorescu, Lora, Manuel Riva, Mario Fresh, Mario Joy, Matteo, Medeea, Micutzu, Minelli, Misha Miller, Mitză, Monoir, Nico, Nicole Cherry, Osaka, Puya, Sasha Lopez, Sore, U-Gin, Vama, Vinka, Voltaj, Zhao

Cu două piese în top (include colaborări), în ordine alfabetică – total artiști: 20

3 Sud Est, Alexandra Stan, Amna, Andia, Brianna, Connect-R, Edward Sanda, Eneli, Florian Rus, Fly Project, Guess Who, Guz, Grasu XXL, Ioana Ignat, Jo, Killa Fonic, Lidia Buble, Mark Stam, Spike, Vanotek

Cu trei piese în top (include colaborări), în ordine alfabetică – total artiști: 4

Alina Eremia, Ami, Roxen, Sickotoy

Cu patru piese în top (include colaborări), în ordine alfabetică – total artiști: 11

Andra, Antonia, B.U.G. Mafia, Delia, DJ Project, Feli, Inna, Mira, Nane, Smiley, The Motans

Cu cinci piese în top (include colaborări), în ordine alfabetică – total artiști: 1

Irina Rimes

Cu șase piese în top (include colaborări), în ordine alfabetică – total artiști: 1

Carla’s Dreams

Top producători de fonograme pe radio în vara lui 2020

Ca factor de departajare am luat numărul de play-uri pe care le-a avut fiecare producător de fonograme. Am folosit acest criteriu de departajare pentru că audiența în număr de oameni este o cifră aproximată. Dar am pus în dreptul fiecărui producător de fonograme și următoarele informații: ce audiență estimată au avut piesele (adică numărul ăla aproximativ de oameni despre care vă povesteam mai devreme), ce procent din piesele din top sunt co-producții cu alți producători de fonograme. cu câte piese și care sunt artiștii cu care producătorul respectiv a intrat în top. Piesele care sunt coproducții le-am socotit egal pentru fiecare dintre producătorii implicați, pentru că fiecare din ei ar putea să spună că a reușit să-și bage piesa pe radio.

34. JHaps Records: 72 plays (0,09% din total), au fost auzite de aproximativ 108.863 de oameni, 100% producție proprie, 1 piesă, Mario Joy – “California”

33. LIT Music: 96 plays (0,12% din total), au fost auzite de aproximativ 143.425 de oameni, 100% producție proprie, 1 piesă, Antonio Piscan & Bibi – “Toate fostele”

32. MusicExpert Company: 132 views, (0,17% din total), au fost auzite de aproximativ 148.386 de oameni, 100% coproducții, 1 piesă, Grasu XXL & Ami – “Deja Vu”

31. Loop Productions: 148 plays (o,19% din total), au fost auzite de aproximativ 191.273 de oameni, 100% producții proprii, 1 piesă, Dan Bălan & Matteo – “Allegro Ventigo”

30, GreenEye Music: 148 plays (0,19% din total), au fost auzite de aproximativ 200.923 de oameni, 100% coproducții, 1 piesă, Ioana Ignat & Edward Sanda – “În palma ta”

29. Agenția de vise: 171 plays (0,22% din total), au fost auzite de aproximativ 136.485 de oameni, 100% producție proprie, 1 piesă, Vama – “Perfect fără tine”

28. Kazibo Music: 185 plays (0,23% din total), au fost auzite de aproximativ 151.764 de oameni, 100% coproducție, 1 piesă, Delia & Kaira – “Pe aripi de vânt”

27. Voltz Media: 190 plays (0,24% din total), au fost auzite de aproximativ 129.383 de oameni, 100% coproducție, 1 piesă, Voltaj – “Om”

26. Thrace Music: 193 plays (0,24% din total), au fost auzite de aproximativ 198.384 de oameni, 100 coproducție, 1 piesă, Brianna – “Lost in Istanbul”

25. Mattman Music: 262 plays (0,33% din total), au fost auzite de aproximativ 127.382 de oameni, 100% coproducții, 1 piesă, Medeea – “Sete de noi”

24. 1 Artist Production: 297 plays (0,38% din total), au fost auzite de aproximativ 233.842 de oameni, 100% coproducții, 2 piese, 3 Sud Est – “Valuri” și tot ei cu “Cine ești”

23. Okapi Sound: 314 plays (0,40% din total), au fost auzite de aproximativ 333.598 de oameni, 100% producții proprii, Guess Who – “Manifest”, Guess Who & Mitza – “Decât să minți”

22. Connect-R: 378 plays (0,48% din total), au fost auzite de aproximativ 179.432 de oameni, 100% producție proprie, 1 piesă, Connect-R & Nane – “Drogul meu neinterzis”

21. KHK: 413 plays (0,52% din total), au fost auizte de aproximativ 196.056 de oameni, 100% producție proprie, 1 piesă, Killa Fonic & Ami – “Antidot”

20. Seek Music: 453 plays (0,57% din total), au fost auzite de aproximativ 215.113 de oameni, 100% producție proprie, 1 piesă, Amuly & Connect-R – “Muzica”

19. No Party Boys: 627 plays (0,79% din total), au fost auzite de aproximativ 296.716 de oameni, 100% coproducții, 1 piesă, Nane – “Dragostea ta”

18. Weather Way: 627 plays (0,79% din total), au fost auzite de aproximativ 296.716 de oameni, 100% coproducții, 1 piesă, Nane – “Dragostea ta”

17. BalAdda Records: 826 plays (1,04% din total), au fost auzite de aproximativ 619.266 de oameni, 100% coproducții, 1 piesă, Adda & Smiley – “Sâmbătă seara”

16. Scandalos Music: 1089 plays (1,38% din total), au fost auzite de aproximativ 994.002 de oameni, 100% coproducții, 1 piesă, Puya, Andra & Guz – “Dorul”

15. Sprint Media: 1.099 plays (1,39% din total), au fost auzite de aproximativ 1.075.202 de oameni, 100% coproducții, 3 piese, DJ Project & Andia – “Retrograd”, Doddy & Lora “Dor să te ador”, DJ Project & Mira – “Inimă nebună”

14. Casa Productions: 1.112 plays (1,41% din total), au fost auzite de aproximativ 1.121.543 de oameni, 100% producții proprii, 4 piese, B.U.G. Mafia & Nico – “Cine e cu noi”, B.U.G. Mafia & Ami – “8 zile din 7”, B.U.G. Mafia & Feli – “Să cânte trompetele”, B.U.G. Mafia – “Străzile”

13. Golden Boy Society: 1.193 plays (1,51% din total), au fost auzite de aproximativ 1.002.918 oameni, 100% coproducții, 3 piese, Mira – “De ce”, Florian Rus & Mira – “Străzile din București”, Arkonian – “XO”

12. ZhaoLin: 1.203 plays (1,52% din total), au fost auzite de aproximativ 896.954 de oameni, 100% coproducție, 1 piesă, Zhao & Micutzu – “Dans”

11. Universal Music România: 1.584 plays (2,00% din total), au fost auzite de aproximativ 1.729.017 de oameni, 33% producții proprii și 67% coproducții, 3 piese – Alexandra Stan – “Obsesii”, Ioana Ignat & Edward Sanda – “În palma ta” și Edward Sanda & Ioana Ignat – “Doar pe a ta”

10. Famous Production: 1.508 plays (1,91% din total), au fost auzite de aproximativ 1.703.273 de oameni, 100% coproducții, 2 piese – Andra – “Vina mea”, Edward Sanda & Ioana Ignat – “Doar pe a ta”

9. Andra Records: 2.747 plays (3,47% din total), au fost auzite de aproximativ 2.816.713 de oameni, 100% coproducții, 3 piese, Andra, Puya, Guz – “Dorul”, Andra – “Vina mea”, Mario Fresh și Andra – “Brațe străine”

8. Forward Music Agency: 3.063 plays (3,87% din total), au fost auzite de aproximativ 2.858.776 de oameni, 100% coproducții, 3 piese, Sasha Lopez & Misha Miller – “Smoke Me”, Albwho & Guz – “Jumătate goală”, Manuel Riva & Alexandra Stan – “Miami”

7. ATOM: 3.074 plays (3,88% din total), au fost auzite de aproximativ 2.945.030 de oameni, 67% producții proprii 33% coproducții, 3 piese, Spike cu “Rockstar” și “Salcâmii plus DJ Project și Andia – “Slăbiciuni”

6. Quantum Music: 3.270 plays (4,13% din total), au fost auzite de aproximativ 2.650.607 de oameni, 100% coproducții, 5 piese, toate ale Irinei Rimes

5. MediaPro Music: 3.418 plays (4,32% din total), au fost auzite de aproximativ 3.901.191 de oameni, 33% producții proprii și 67% coproducții, 9 piese

4. Roton: 5.261 plays (6,65% din total), au fost auzite de aproximativ 5.322.543 de oameni, 33% producții proprii și 67% coproducții, 9 piese

3. HaHaHa Production: 6.701 plays (8,47% din total), au fost auzite de aproximativ 6.701.107 oameni, 20% producții proprii și 80% coproducții, 10 piese

2. Cat Music: 10.197 plays (12,89% din total), au fost auzite de aproximativ 9.987.150 de oameni, 26,09% producții proprii 73,91% coproducții, 29 de piese

  1. Global Records: 26.481 plays (33,47% din total), au fost auzite de aproximativ 23.702.353 oameni, 79,49% producții proprii și doar 20,51% coproducții, 39 de piese

La prima vedere, ar părea că lucrurile stau cât se poate de bine. Avem 34 de jucători care au reușit să își plaseze piese în topul celor mai difuzate 100 de piese astă-vară, nu? Păi… nu prea. Că, la o privire mai atentă, descoperim că top 3 case de discuri de pe piață Global Records, Cat Music și HaHaHa Production își împart 54,83% din play-uri. În timp ce 17 poziții în top sunt ocupate de case de discuri din care niciuna nu trece de 1% din totalul playurilor. Și că din cei 34 producători de fonograme, de fapt, avem multe case de discuri care deservesc un singur artist – cum ar fi 1 Artist, Andra Records, Scandalos Music, Casa Productions, GreenEye Music, BalAdda Records, Quantum Records. În plus, dintre jucătorii mici, foarte mulți nu au nicio producție finanțată 100% de ei.

Singura chestie pe care am găsit-o surprinzătoare în mod plăcut a fost poziția excelentă ocupată de ATOM – o casă de discuri destul de proaspăt apărută pe piață care se clasează pe un onorabil loc 7, cu o cotă de piață de 3,88% din total. Poate nu vi se pare mult, dar e mai mult decât a reușit Universal Music România.

Concluzia ar fi că, în acest moment, supremația Global Records asupra playlisturilor radiourilor comerciale este de nedisputat și, dacă vrei să ai piesa pe radio nu-ți rămâne decât să semnezi un contract cu ei. Restul jucătorilor mari de pe piață nu prea mai sunt atât de mari. Adică procentul de airplay cumulat pentru HaHaHa, Cat Music, Roton și MediaPro Music este de 32,33%. Adică nu depășește cei 33,47% pe care îi are Global Records.

Singura întrebare la care ar fi bine să-ți răspunzi e dacă ești sigur că e un moment bun al carierei tale să faci acest pas. Cu cât mai la început ești, cu atât mai mare e prețul pe care îl plătești.

Play

podcastu' lu' Fintescu se aude si pe:

Apple Podcast | Stitcher | YouTube | SoundCloud | Spotify | Google Podcasts