Statistica marilor festivaluri din România 2018 – (ep. 3)

Din episoadele anterioare:

  1. Despre numărul de artiști per festival.
  2. Despre numărul de artiști de import față de numărul de artiști români.

Și v-am promis săptămâna trecută că azi vedem de unde ne place nouă să importăm artiști la festivaluri. Numerele din imaginea de mai jos sunt cele totale pe toate festivalurile studiate, adică (în ordine alfabetică): Afterhills, Awake, Electric Castle,  Neversea, Summerwell, Untold. Într-însa, în imagine adicătelea, încăpură primele 9 țări din topul importatorilor.

Pentru că mi s-ar părea absurd să socotesc altfel, am pus artiștii din Republica Moldova ca fiind români pentru că asta și sunt, de fapt. Măcar aici, în statistica mea, să nu mai lăsăm aberațiile istoriei să ne ia la mișto.

Și chiar dacă nu-s în imagine, eu vă mai dau niscaiva informații care sper să vă ajute. Avem un total de 34 de țări din care s-au importat artiști în 2018. Din aceste 34 de țări au venit un total de 384 de sloturi* de festival. România a avut un număr total de 410 de sloturi de artiști în cele 6 festivaluri studiate. Ceea ce face situația să fie al naibii de echilibrată: 51.64% români versus 48.36 străini.

Aceeași statistică în 2017 a arătat așa:

  1. Germania 60
  2. UK 55
  3. Ungaria 38
  4. Olanda 31
  5. S.U.A. 28
  6. Franța 16
  7. Italia 15

Câteva chestii care mi-au sărit mie în ochi după ce am făcut statistica asta, din care o parte este reprezentată grafic mai sus. Mă frapează cât de puțin contează muzica pe care o fac vecinii noștri pentru noi, românii. Cu excepția Ungariei, ceilalți vecini sunt codași ai clasamentului nostru de importuri: Ucraina, Serbia – 2 sloturi, Bulgaria – ZERO!

Nici dacă lărgim zona ca să includem țări din Europa Centrală și de Sud-Est nu ajungem la vreo mare brânză: Rusia – 6, Austria – 2, Bosnia – 1, Albania – 1, Turcia – 1.

Nici latinitatea noastră, cu care ne bombăm pieptul în mai toate domeniile, nu contează foarte mult în ceea ce privește sloturile de festival. Numărul total care aparține unor țări latine (exceptând România și Moldova) este de 43, adică un anemic procent de 11,20%.

Încerc să dau datele cât mai “pe sec” și să vă las pe fiecare să le interpretați după cum vă sar în ochi. M-aș bucura ca interpretările voastre să fie născătoare de discuții oriunde vă vine la îndemână.

Săptămâna viitoare începem să ne ocupăm de genurile muzicale și preponderența lor în fiecare din cele 6 festivaluri studiate.

* spun sloturi și nu artiști, pentru că există artiști care se repetă la unele festivaluri, atât români, cât și străini. Așa că am preferat să calculez sloturi, pentru că, în fond, sunt mut mai relevante decât artiștii propriu-ziși și mult mai ușor de calculat.