Statistica marilor festivaluri din România (ep. 6)

Din episoadele anterioare:

Au rămas fix o jumătate din cele 6 festivaluri pe care le-am luat la puricat pentru 2018. Adică azi ne ocupăm de Neverea, Summerwell și Untold. O să repet câteva chestii pe care le-am zis la începutul episodului trecut, ca să înțeleagă toată lumea cum și ce am calculat. Cei care știți deja poezia asta puteți să vă înfigeți direct în statistică.

Am calculat ponderea fiecărui gen muzical în fiecare festival, raportat la numărul total de artiști. Veți vedea că există și un gen “obscur”, pe care mă simt dator să vi-l explic. De fiecare dată când înregistram unul din artiștii care participau la un festival și ajungeam la genul muzical abordat, căutam acel artist pe Google, Facebook, SoundCloud, Resident Advisor și Bandcamp. Ideea era să iau de acolo fix genul muzical pe care zice artistul că-l abordează.

Ei bine, când artistul pe care îl caut nu-i pe niciuna din platformele pe care le-am enumerat mai sus sau când, invers, la un “search” după numele artistului am primit 20 de opțiuni, am preferat să-l trec la categoria “obscur”. La fel am făcut și cu cei care puteau fi găsiți în online, dar care nu catadicseau să-și treacă genul muzical pe nicăieri sau treceau niște bălării dubioase gen: the music of the spirit of Manitou while having an intergalactic orgasm. Bine, pe ăsta l-am inventat eu, dar credeți-mă, geme Internetul de tot felul de ciudățenii din astea.

Concluzia pe care ați putea-o trage legat de procentul de “obscur” din fiecare festival e legata strict de bookerii acelor festivaluri. Cu cât mai mulți “obscuri”, cu atât mai îndreptățită întrebarea “unde i-ai găsit, băi,nene?” Și, de asemenea, cu atât mai mare gradul de non-mainstream, ceea ce, la festivalurile analizate, nu știu dacă-i neapărat un lucru bun.

Încă o chestie, pentru cei care ar putea spune că, dacă nu-ți spui genul muzical “pă piept”, obligi lumea să îți acorde atenție și să îți asculte muzica, am un răspuns filosofic pentru voi: ntz! Nu-i așa. Două argumente:

  1. Toți artiștii mari de care am dat la festivalurile analizate aveau genul muzical scris peste tot.
  2. În inundația asta imensă de muzică în care ne trăim, credeți că publicul mai are timp, energie sau nevoie să stea să descopere?! (E retorică întrebarea)

Booon! Primul festival de azi e…

NEVERSEA

La Neversea lucrurile sunt clare. E cel mai dance festival dintre toate cele studiate, chiar dacă procentul pe care îl are genul ăsta muzical a scăzut cu 2% față de 2017. Încă un lucru a scăzut la Neversea în 2018 față de anul precedent: diversitatea de stiluri. Au dispărut rock-ul, jazzul și muzica reggae de tot. Evident că genurile muzicale care au rămas în lineup au crescut un pic (pop cu 2%) sau un pic mai mult (rap cu 11%). Neversea este festivalul cu cel mai mic procent de “obscuri” – doar 3%.

SUMMERWELL

Summerwell e singurul festival unde muzica dance nu ocupă locul 1, ci se clasează pe un umil loc 3 la egalitate cu muzica pop. Față de 2017, când a avut doar artiști de pop, rock și dance, în 2018 vine cu artiști din 8 genuri muzicale diferite. Cea mai mare scădere a avut-o rockul, care, de la 64% în 2017, a ajuns la doar 25% în 2018. Bine, scăderea a fost absolut normală în condițiile în care numărul de genuri s-a dublat și mai bine.

UNTOLD

Și ajunserăm la ăl mai mare festival. Untold e și el foarte dance, cu 78%, în creștere cu 7% față de 2017. Jazz și reggae, care adunau în 2017 13% din totalul de artiști de la festival, au ajuns în 2018 să strângă abia 3% împreună. Rockul a scăzut și el de la 3% la 1%. Nicio schimbare majoră la rap, iar muzica pop a scăzut și ea ușor: 4% în 2018 față de 7% în 2017. Și la Untold avem un procent foarte mic de obscuri – doar 3%.

*

Concluziile pe genuri muzicale în 2018 vi le ofer săptămâna viitoare, în ultimul episod al acestui foileton.

VA URMA